Vanaf september 2022 zal de groep vertegenwoordigers van de teeltcoöperaties 'Perle Union' (en witloftelers die hun producten afzetten onder het merk 'Perle du Nord') het merk 'Maraîchers des Hauts-de-France' lanceren. Onder 'Maraîchers des Hauts-de-France' zal de groep 35.000 ton aan AGF-producten gaan verhandelen. Het ruime assortiment aan producten van de groep bestaat uit meer dan 30 verschillende groenten als enkele koolrassen, uienrassen en preirassen, die allemaal op duurzame of biologische wijze worden geteeld.
"Met het nieuwe merk willen we onze producten regionaal gaan promoten, daar waar ze het meest worden afgezet en geconsumeerd", legt Olivier Hirel, hoofd Groenten van 'Perle Union' uit. "De kwaliteit van de producten die onder het nieuwe merk vallen beantwoordt aan de sterke vraag ernaar vanuit consumenten. We moeten er bovendien voor zorgen dat deze producten op het moment dat ze in de winkels liggen eenvoudig te herkennen zullen zijn.
Het is de bedoeling om in de supermarkten van de regio Hauts-de-France hoekjes in te gaan richten waar de diverse AGF-producten uit de regio worden gepromoot naargelang van het seizoensgebonden karakter ervan. Deze hoekjes zullen worden ingericht door een aantal sectorverantwoordelijken, samen met een aantal vertegenwoordigers van het witlofmerk 'Perle du Nord'. De supermarkteigenaren blijven de belangrijkste klanten, maar de groep werkt ook steeds meer samen met eigenaren van cateringbedrijven.
Het creëren van het merk
Het merk 'Maraîchers des Hauts-de-France' is niet toevallig ontstaan. De verschillende witloftelers hebben het model rondom 'Perle du Nord' namelijk al meer dan 10 jaar geleden gecreëerd. Omdat het model goed bleek te werken, was het logisch om ook de andere groenten binnen de groep te integreren en dat is in 2018 gebeurd," legt Olivier Hirel uit.
"De afgelopen jaren is er heel wat werk verzet om structuur aan te brengen binnen de verschillende sectoren. We hielden ons bezig met het structureren van het aanbod, het organiseren en plannen van het teeltproces, het bieden van ondersteuning en technisch advies, het opzetten van een gemeenschappelijke erkenning, het verder ontwikkelen van de afzet, het veroveren van nieuwe markten en het oprichten van 'Direct Maraîchers' in 2020, een verkoopkantoor voor de verschillende schakels binnen de korte keten. De creatie van een gemeenschappelijk merk was een logische stap in het structureringsproces. Het doel hiervan is om de positie van de lokale telers op de regionale markt te versterken, hun knowhow te promoten en nieuwe klanten te genereren."
Momenteel wordt er een mogelijkheid rondom het opzetten van een verwerkingseenheid bestudeerd voor alle AGF-producten.
Terres en Fête
De telers van 'Perle Union' zullen aanwezig zijn op de vakbeurs Terres en Fête, die zal worden gehouden van 10 tot 12 juni 2022. Het doel van deze telers is vooral om er hun initiatief en werkwijze te presenteren en de interesse van consumenten of potentiële partnerproducenten te wekken.
Voor meer informatie:
Olivier Hirel
Perle du Nord
+33 3 61 33 40 07
o.hirel@perledunord.com
www.perledunord.com