Consumenten evolueren meer en meer naar een gezondere levensstijl en dit omvat een verschuiving naar producten die beter zijn voor de gezondheid en een focus op individuele wellness-behoeften. Ongeacht de redenen waarom consumenten ervoor kiezen om minder dierlijke producten te eten, is de plantaardige voedingsindustrie booming - met millennials en Gen Z als drijvende kracht achter de marktgroei.
Voor consumenten betekent de keuze voor een plantaardig dieet dat ze voorrang geven aan plantaardige voeding, met name fruit, groenten, volle granen, bonen, peulvruchten, noten en zaden, die rijk zijn aan vitaminen, mineralen, vezels, antioxidanten en gezonde vetten. Studies tonen aan dat consumenten plantaardige voeding tot het belangrijkste onderdeel van hun dieet maken, maar niet noodzakelijk exclusief.
Voor eiwitbronnen kijken consumenten bijvoorbeeld naar tahoe, edamame, linzen, kikkererwten, pinda's, amandelen en quinoa. Groenten met de meeste eiwitten zijn broccoli, spinazie, asperges, artisjokken, aardappelen en spruiten
Volgens gegevens gepubliceerd op Statista zal de wereldwijde markt voor plantaardige voeding in 2025 naar verwachting $ 77,8 miljard bedragen, en er wordt een verdere groei verwacht. De prognose voorspelt dat de markt tegen 2030 meer dan verdubbeld zal zijn. Voor 2022 verwacht het model een markt ter waarde van 44,2 miljard dollar.
Bron: vendingmarketwatch.com