Gretel Castro, Glamour Fresh (Spanje):

"Consumptie ingevlogen mango’s blijft in veel landen groeien"

Vijf jaar geleden werd het bedrijf Glamour Fresh in Malaga opgericht en nu is het al een belangrijke speler in de import van ingevlogen mango’s . Het Spaanse bedrijf, dat kort geleden ook de prestigieuze "Smaak van het Jaar"-prijs heeft gewonnen in de mango categorie, blijft ondertussen groeien op de Europese markt.

"We zijn heel blij met de "Smaak van het Jaar"-prijs. Het is onze eerste erkenning en het toont aan dat de smaakkwaliteit van onze mango's uitstekend is", zegt Gretel Castro van Glamour Fresh. "We hebben in die vijf jaar een sterke positie uitgebouwd op de Europese markt, wat eigenlijk al een stilzwijgende erkenning is van ons premium merk, maar deze prijs, die zich baseert op de stem van de consument, is ook een bevestiging van onze inspanningen om de consument de lekkerste mango te bieden", voegt ze eraan toe.

Glamour Fresh biedt het hele jaar door mango aan dankzij samenwerkingen met partners in Peru, Mexico, Spanje en Ivoorkust. Ananas, die door de grootste teler van Costa Rica geleverd wordt, is het andere grote product van Glamour Fresh. Daarnaast worden ook exotische producten uit verschillende continenten geïmporteerd zoals papaja, lime, passiefruit, dragonfruit en granadilla. Spaanse producten vervolledigen het assortiment: citroen, steenfruit, cherimoya, mispel, avocado, enz.

Het bedrijf importeert wekelijks tussen de 180 en 220 pallets ingevlogen mango’s. "Peru is onze belangrijkste herkomst. Met Peruaanse mango’s kunnen we zeven en een halve maand premium mango's leveren. Elke week hebben we een binnenkomst van dit smaakvolle fruit, omdat we samenwerken met het belangrijkste exportbedrijf uit Peru", legt Gretel uit.

"We werken alleen met Kent mango's om aan de hoogste kwaliteitsnormen te kunnen voldoen. Het zou contraproductief zijn om nu mango's per schip te beginnen importeren, nu ons merk zoveel erkenning heeft geoogst. Er is echt een wereld van verschil qua smaak", zegt ze.

"Om als bedrijf zo'n solide groei te kunnen realiseren, was het essentieel om samen te werken met de beste telers, of het nu gaat om onze mango's uit Peru, papaja's uit Brazilië, limes uit Mexico of passiefruit uit Vietnam. Wat we hebben bereikt met mango en ananas heeft voor ons de deuren geopend om met een breed scala aan producten te werken, want onze klanten vragen erom", legt Gretel Castro uit.

Glamour is het topmerk van het bedrijf voor verschillende producten, maar het werkt ook met de merken Dolce en Passion. Het fruit wordt geleverd aan exclusieve klanten op groothandelsmarkten in Europa, die de waar leveren aan groenteboeren en speciaalzaken. Er wordt ook geleverd aan supermarktketens in verschillende landen van Europa en in Rusland.

"Net zoals we met één teler per herkomstland werken, hebben we ook één distributeur per land, wat exclusiviteit bij herkomst én bestemming garandeert. Wij focussen ons op Europa als afzetmarkt. Daarnaast leveren we aan Oost-Europa en Rusland, waar de groei van onze afzet enorm is geweest. Dat hadden we niet verwacht in zo'n korte tijd. We zijn van plan om binnenkort buiten Europa uit te breiden, aangezien de consumptie van mango's van hoge kwaliteit in veel landen blijft groeien", zegt Gretel Castro.

De hoge kosten van brandstof en luchtvracht, evenals de beperkte beschikbaarheid van transport, zijn volgens Gretel de grootste uitdagingen om vliegmango’s te kunnen blijven bieden. "Met het uitbreken van de pandemie begonnen ook de vrachtkosten te stijgen als gevolg van de ineenstorting van de logistiek in Azië. En nu zijn de brandstofprijzen nog eens gestegen met de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Dit is voor niemand goed, niet voor de exporteur, noch de importeur, en natuurlijk ook niet de teler. Het product is duurder geworden en daarom leggen we nog meer nadruk op het leveren van de hoogst mogelijke kwaliteit, zodat de consument, ook al moet hij iets dieper in de buidel tasten, het product met de beste smaak krijgt. Onze kwaliteitsparameters zijn zo streng dat velen verrast zijn door de hoeveelheden die we niet geschikt achten."

"We zijn erg blij met de Smaak van het Jaar-prijs en de groei van de afzet. We focussen ons daarbij op alle onderdelen van de keten, van consument tot teler. Van bij het begin dragen we fairtrade hoog in het vaandel en we betalen onze leveranciers altijd direct. Onze telers krijgen de beste winstmarges die op de markt te vinden zijn", besluit Gretel Castro.

Voor meer informatie:
Gretel Castro
Glamour Fresh
Calle Sierra de las Nieves 8
29730 Rincón de la Victoria (Malaga) - Spanje
Tel.: +34 683 27 10 44
gretel@glamour-fresh.com 
glamour-fresh.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven