Amerikaanse teler Smallhold wil bijzondere paddenstoelsoorten toegankelijker maken

De categorie paddenstoelspecialiteiten is totaal anders dan de champignon. "De laatste jaren is de trend voor speciale paddenstoelen gegroeid, maar de VS telt slechts een klein aantal leveranciers," zegt Aurora Porter, vicedirecteur sales bij Smallhold, dat gevestigd is in Brooklyn, New York. Ze merkt op dat het merendeel van de witte champignons in Pennsylvania wordt geteeld en dat deze paddenstoelensoort gemakkelijk kan worden vervoerd. De teelt van speciale paddenstoelsoorten is volgens haar wat complexer. 

Foto: Zeph Colombatto.

“Paddenstoelspecialiteiten zijn kwetsbaarder en hun kwaliteit kan snel afnemen," vervolgt Porter. "Ik denk dat dit de reden is waarom zo weinig Amerikaanse telers deze paddenstoelen telen en over grote afstanden verladen. Zij richten zich doorgaans op hun eigen regio, een benadering waarvoor ook wij gekozen hebben. We willen onze producten zo dicht mogelijk bij de klant telen."

Momenteel heeft Smallhold teeltlocaties in Brooklyn (New York) en in Buda (Texas). Volgende maand zal het bedrijf een locatie in Los Angeles (Californië) openen. "We hopen de komende jaren teeltbedrijven in heel het land te kunnen openen, zodat we klanten binnen een straal van enkele honderden kilometers van onze teeltlocaties kunnen bedienen," zegt Porter. 

Blauwe oesterzwam
Porter legt uit dat de blauwe oesterzwam de populairste soort is, die eigenlijk als startpunt dient voor consumenten die zich binnen de categorie paddenstoelspecialiteiten begeven. Het bedrijf teelt naast de bekende shiitake ook pruikzwammen, oesterzwammen en gele oesterzwammen. 

Medeoprichters Adam DeMartino en Andrew Carter. Foto: Zeph Colombatto.

De vraag naar paddenstoelspecialiteiten overtreft het aanbod nog altijd en dit is niet verrassend als je bedenkt hoe sterk de eetgewoonten van consumenten veranderen. Porter vertelt dat paddenstoelen tot de snelst groeiende AGF-categorieën behoorden tijdens de pandemie. "Consumenten vragen om gezonde, verantwoorde keuzes en zijn in toenemende mate bereid om iets nieuws te proberen," legt ze uit. "Decennia lang was er eigenlijk nauwelijks sprake van innovatie binnen de paddenstoelencategorie. Het is een onderdeel van de AGF-afdeling die verwaarloosd is."

Smallhold hoopt meer consumenten te verleiden om voor  paddenstoelspecialiteiten te kiezen. Om consumenten te informeren, voorziet Smallhold haar productverpakkingen van QR-codes met een link naar recepten en een stap-voor-stapuitleg over de manieren waarop het product kan worden bereid. 

Voor meer informatie: 
Caroline Chau
Smallhold
caroline@jacktaylorpr.com 
www.smallhold.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven