Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar, blinken er acht uit in hun prijsstelling. In deze tijd van extreem hoge inflatie heeft de prijsbewuste winkelier het beste toekomstperspectief, blijkt uit het Retail-Merkenonderzoek 2022 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. AH komt in het onderzoek op de derde plaats terecht. HelloFresh en Picnic vallen op door hun sterke stijging. Lidl en Aldi hebben de hoogste groeiverwachting.
Groeiverwachting
Hoewel AH qua merkkracht is gestegen ten opzichte van vorig jaar scoren Lidl en Aldi beter qua groeiverwachting. Ook Jumbo staat in de top tien van merken met de hoogste groeiverwachting. "Dat de prijsstelling zo belangrijk is in deze inflatietijd blijkt ook uit nieuwkomer Aldi in de groeitop en het vertrek van Albert Heijn uit de top 10", aldus de onderzoekers.
HelloFresh en Picnic hardste stijgers afgelopen jaar
Dat twee online retailers - HelloFresh en Picnic - hun merkkracht tussen 2021 en 2022 het sterkst zien stijgen is wellicht weinig verrassend. Al jarenlang weten deze twee spelers hun bereik te vergroten en nemen de waardering en binding van de maaltijdleverancier en online supermarkt toe. Opvallender is dat hun stijging in merkkracht, en daarmee hun omzetpotentie, in het afgelopen jaar zeer bescheiden is. HelloFresh en Picnic laten echter in elk geval nog een groei in merkkracht zien, terwijl dit bij de andere grote merken onder de webwinkels niet het geval is. Deze dalen licht, in lijn met het gemiddelde retailmerk dat in Nederland actief is."
Bron: Hendrik Beerda