Het Turkse steenfruitseizoen is begonnen en de export zal over ongeveer een maand van start gaan. Hoewel de weersomstandig-heden het seizoen moeilijker hebben gemaakt voor de Turkse telers, geldt dit ook voor andere teeltlanden zoals Spanje en Frankrijk. Gelukkig hebben de exporteurs tijdens de Fruit Logistica in Berlijn net de kans gehad om hun lijst van kopers uit te breiden.
Volgens Coskun Eren, marketing manager van de Turkse AGF-exporteur Eren, is het bedrijf al volop bezig met het steenfruitseizoen: "Ons steenfruit is al op de binnenlandse markt, waar er veel vraag is. Daarom is er geen ruimte voor export als het gaat om volume. Wij verwachten het exportseizoen rond half mei te kunnen starten, waarbij vroege en middenvroege abrikozen, perziken en nectarines als eerste op de markt zullen komen vanuit het zuidoosten van het land. Met name uit Cukurova, waar wij ook gevestigd zijn. Helaas wordt er verwacht dat er bij deze rassen problemen zullen zijn omtrent de hoeveelheden. Dit komt omdat er rond eind maart twee keer achter elkaar binnen tien dagen strenge vorst is geweest. Ook belangrijke concurrenten van Turkije op het gebied van steenfruit, zoals Spanje en Frankrijk, hebben begin april om soortgelijke redenen te kampen gehad met ernstige en grootschalige schade aan veel gewassen, waaronder steenfruit."
Ondanks de slechte situatie voor de vroege en middenvroege rassen, wordt er verwacht dat het seizoen voorlopig zonder ernstige problemen zal verlopen voor de rassen die nog volgen. Eren's teeltgebieden voor steenfruit zijn vooral gericht op kersen. "Onze gecontracteerde telers voor abrikozen, perziken en nectarines zijn over heel Turkije verspreid. Zij worden goed gecontroleerd en gereguleerd. Afhankelijk van de teelt en het ras leveren wij onze klanten kwalitatieve en betrouwbare producten uit de regio waar zij vandaan komen. Zo komen abrikozen uit de regio's Malatya en Cukurova, perziken en nectarines uit de regio Bursa en andere."
De weersomstandigheden zullen dit seizoen van invloed zijn op de prijzen van het steenfruit, stelt Eren: "Gezien de schade die de vorst heeft aangericht en de stijgende inputkosten, zullen de aanvankelijke prijzen voor het seizoen naar verwachting hoog liggen, ongeveer twee keer zo hoog als vorig jaar. Tegen het midden van het seizoen wordt echter verwacht dat de prijzen zullen dalen. Toch zullen ze niet in de buurt komen van de prijzen van vorig jaar. Dit wordt de grootste uitdaging voor alle telende landen. Zoals elk jaar zijn we met onze klanten uit Europa, Zuidoost-Azië en Rusland gaan praten over hun programma's. Bovendien tonen potentiële klanten die we vorige week tijdens de Fruit Logistica hebben ontmoet, grote belangstelling voor het komende steenfruitseizoen."
Eren heeft de Fruit Logistica beurs gebruikt om hun nieuwe merk en slogan te benadrukken bij bestaande en potentiële nieuwe klanten. "We waren erg blij om na twee jaar weer terug te zijn in Berlijn en hadden de kans om onze klanten weer persoonlijk te ontmoeten. We waren op de beurs aanwezig met ons nieuwe merk "Fresh Anatolia". Hiermee willen we de aandacht vestigen op het feit dat de vroegst aangetoonde tekenen van tuinbouwactiviteit in Anatolië teruggaan tot 9500 voor Christus. Dat betekent dat het land van Anatolië al meer dan 11.000 jaar voor tuinbouw wordt gebruikt en dat dat vandaag de dag nog steeds het geval is. We zijn er trots op dat we onze teelt oogsten op de vruchtbare gronden van Anatolië en dat we onze klanten de versheid van Anatolië kunnen bieden. Daarom dachten we dat Fruit Logistica de beste plaats zou zijn om ons nieuwe merk met de slogan "Zon & Vruchtbaarheid & Beschaving" te lanceren".
Voor meer informatie:
Coskun Eren
Eren
Tel: +90 533 695 5802
coskun@erentarim.com
www.erentarim.com