Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spaanse Anecoop viert 30-jarig bestaan van pitloze watermeloen

Spaanse telersvereniging Anecoop presenteerde vorige week donderdag op haar stand op Fruit Logistica de promotiecampagne voor een van haar topproducten, de pitloze watermeloen. De campagne belicht de waarden van Bouquet, het merk van de coöperatie: de bescherming van de landelijke gebieden en van de mensen die er wonen en werken. Daarvoor zet Anecoop in op een 100% Spaanse productie.

"Vandaag vieren we het feit dat we 30 jaar geleden een revolutie teweegbrachten in de consumptie van watermeloen in Europa. De afgelopen drie decennia zijn we erin geslaagd om vaste voet aan grond te krijgen met een productcategorie door de voor de consumptie belangrijkste rem weg te nemen: de pitjes", zei Alejandro Monzón, voorzitter van Anecoop. "Deze verandering heeft ons in staat gesteld om een teeltprogramma te ontwikkelen dat zich afspeelt in vier Spaanse regio’s en waaraan tal van telers en hun families deelnemen. Dat is dan ook de reden waarom de teelt van dit product een belangrijke maatschappelijke waarde heeft."

Joan Mir, algemeen directeur van Anecoop, somde enkele gegevens op over drie decennia Bouquet-watermeloenen. "We hebben 2,6 miljoen ton watermeloen op de markt gebracht, wat overeenkomt met meer dan 520 miljoen stuks en met 1,75 miljoen werkdagen op het Spaanse platteland. We hebben bijna € 14 miljoen geïnvesteerd in reclame en promotie in verschillende markten om het product bekend te maken en het merk te positioneren. Het is nu de uitdaging om ons leiderschap te blijven behouden."

Teelt en afzet
Voor Anecoop is teeltplanning fundamenteel om de volumes van de verschillende soorten watermeloenen aan te passen aan de marktvraag. Zo is de afzet van zwarte pitloze watermeloen met 25% verhoogd. Anecoop wil ook groeien in de lijnen met de hoogste toegevoegde waarde, namelijk bio-watermeloen en Bouquet Premium, de topkwaliteit. Het wil ook nadrukkelijker aanwezig zijn bij het begin en het einde van het seizoen om meer evenwicht te bekomen in de afzetkalender.

"We verwachten het komende seizoen ongeveer 155.000 ton watermeloen af te zetten, waarvan 42% uit Almería, 39% uit Murcia, 12% uit de Valenciaanse Gemeenschap en 7% uit La Mancha, het eindeseizoensproduct aan het eind van de zomer."

Anecoop maakt de teelt ook steeds duurzamer door het gebruik van nuttige insecten voor plaagbestrijding en van insectenreservoirs voor bestuiving, de toepassing van systemen voor een zuiniger waterverbruik en het anticiperen op de Europese regelgeving wat betreft verpakkingsmateriaal.

Voor meer informatie:
Anecoop
info@anecoop.com
www.anecoop.com

Publicatiedatum: