Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage van de CPMA-beurs in Montreal

Van 5 tot 7 april organiseerde de Canadian Produce Marketing Association (CPMA) voor de zesennegentigste keer haar jaarlijkse vakbeurs. Dit jaar vond het evenement plaats in Montreal (Quebec). Het was lange tijd onduidelijk of de sector elkaar dit jaar fysiek zou kunnen ontmoeten. "In december waren we er nog niet zeker van of we een fysiek evenement zouden kunnen houden," vertelt Guy Milette van Courchesne Larose en tevens aftredend voorzitter van de CPMA. Vorige maand hadden we eindelijk duidelijkheid, omdat toen ook de laatste beperkingen werden versoepeld. Persoonlijk contact is erg belangrijk in de AGF-sector en we keken er enorm naar uit om elkaar weer in het echt te ontmoeten," voegt Milette eraan toe. "Het grootste verschil met voorgaande jaren was het grote enthousiasme onder de bezoekers. Iedereen was blij aanwezig te kunnen zijn."


JASA en VLAM op de CPMA

Ron Lemaire, voorzitter van de CPMA, is in zijn nopjes over het succesvolle verloop van de vakbeurs. "We zijn blij dat de sector na twee jaar eindelijk weer bijeen kon komen en bovendien mochten we dit jaar een recordaantal bezoekers verwelkomen," zegt hij. George Pitsikoulis van Canadawide, en tevens lid van het uitvoerend comité van CPMA, vertelt dat de organisatie zich gelukkig prijst. "Buiten het advies om een mondkapje te dragen, golden er eigenlijk geen beperkingen. De opkomst was goed, hetgeen mede te danken was aan het feit dat de coronamaatregelen in Canada onlangs werden opgeheven."

In totaal waren er 273 bedrijven op het evenement aanwezig. Deze waren vooral uit Canada en de VS afkomstig. Het aantal exposanten van buiten Noord-Amerika was dit jaar zeer beperkt, desondanks waren er deelnemers uit onder meer Mexico, België en Frankrijk aanwezig. 


Klik hier voor de fotoreportage van de vakbeurs. 

Nieuwe producttrends
Eén van de meest opvallendste trends zijn kastelers die zich op de teelt van aardbeien storten. Daarnaast focussen veel bedrijven zich momenteel op verpakkingen. Kartonnen, recyclebare, en soms ook composteerbare, verpakkingen zijn een belangrijke trend binnen de sector. Jasa Packaging presenteerde een nieuwe papieren verpakkingsoplossing, terwijl Mucci Farms een serie linerless label dozen met deksel introduceerde. Sambrailo sleepte met haar duurzame ReadyCycle-verpakking de award voor de beste verpakking in de wacht in de Product Showcase. Het bedrijf ontwikkelde een verpakkingsoplossing die 100% recyclebaar en composteerbaar is. 

Aangezien veel gezinnen tijdens de pandemie aan huis gekluisterd waren, nam de vraag naar snackgroenten en gemaksproducten verder toe. Sunset/Mastronardi introduceerde snacktomaten en -komkommers met dipsaus. Maglio Produce bracht individueel verpakte ready-to-eat mangoschijven op de markt onder de naam Mango Cheeks. Bard Valley Date Growers lanceerde recent haar Mini Medjools, dadels in snackformaat. 


Naast de vakbeurs vonden er ook ontbijt- en lunchmeetings plaats, evenals educatieve sessies en recepties. Exposanten en bezoekers complimenteerden de CPMA voor het organiseren van dit topevenement. De welkomstreceptie werd gehouden in het St. James Theatre, een oude bank in het historische centrum van Montreal, een locatie waar iedereen weg van was. 

Klik hier voor de fotoreportage van de vakbeurs. 

Publicatiedatum: