Analyse en gevolgen van de Oekraïne-crisis voor de Europese retail

De oorlog in Oekraïne heeft grote gevolgen voor alle landen en sectoren. De precieze gevolgen voor de levensmiddelenhandel zijn nog niet duidelijk. Een eerste analyse van de gevolgen van de oorlog wijst uit dat deze vooral de hieronder geschetste trends versnelt, met name dat de voeding- en energie-inflatie er nog verder door zou kunnen toenemen en dat als gevolg daarvan de toename van de prijsgevoeligheid en de downtrading geprononceerder zouden kunnen worden. Wij menen dan ook dat de in dit artikel geschetste trends door de huidige crisis nog aan belang hebben gewonnen.

Terugblik op 2021
De Europese retailmarkt werd in 2021 bepaald door de aanhoudende gevolgen van de Covid-19-pandemie, de geleidelijke heropening van de horecasector, de opkomst van spelers op het gebied van instantlevering (ook wel quick commerce genoemd) en prijsinflatie.

De omzet in Europa daalde in 2021 met 0,6% ten opzichte van het voorgaande jaar, tot een niveau dat nog steeds aanzienlijk hoger lag dan dat van 2019. Het volume daalde met 2,1%, maar deze ontwikkeling werd deels gecompenseerd door een prijsinflatie van 1,3% en een lichte uptrading van 0,2%.

De resultaten verschilden sterk per land. Het eerste kwartaal van 2021 was aanzienlijk hoger dan het eerste kwartaal van 2020 vóór de pandemie, als gevolg van de effecten van de marktbeperkingen. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 begon de horeca-activiteit weer op gang te komen en bleven de retailverkopen van levensmiddelen onder die van het voorgaande jaar, hoewel ze in alle kwartalen en landen aanzienlijk boven het niveau van 2019 bleven.

Klik hier om het volledige verslag te lezen.

Bron: mckinsey.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven