Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuw onderzoek van de universiteit van Warwick

"Subsidie zou AGF-consumptie met wel 15% kunnen verhogen"

De hoge vaste kosten in de AGF-handel maken dat producten 40% duurder zijn dan optimaal zou zijn. Dit in tegenstelling tot ongezonde alternatieven, die tegen marginale kosten worden verhandeld, zo heeft een nieuw onderzoek uitgewezen. 

Het introduceren van een subsidie om deze scheefgroei aan prijzen tegen te gaan, zou de prijzen van groenten en fruit omlaag kunnen brengen, waardoor voedselpatronen niet alleen gezonder worden, maar ook beter aansluiten bij de wensen van consumenten, zo blijkt uit het onderzoek.

De studie, die werd uitgevoerd door economen, verscheen op 30 maart in Science Advances en was gericht op de berekening van prijsdistorsie van groenten en fruit als gevolg van marktimperfecties en de impact hiervan op het voedingspatroon van consumenten.

De economen ontdekten dat de vaste kosten in de toeleveringsketen een veel grotere rol spelen voor de prijzen van AGF dan voor andere voedingsproducten, waarmee de relatieve prijzen van AGF met minimaal 40% scheef worden getrokken. Vanwege deze hoge prijzen kopen consumenten gemiddeld 15% minder groenten en fruit dan zij zouden doen wanneer deze tegen marginale kosten zouden worden aangeboden. De ontoereikende AGF-inname is dus het gevolg van een marktimperfectie: de vaste kosten belemmeren de 'onzichtbare hand' van de markt om meer groenten en fruit voor consumenten opzij te zetten dan zowel consument als teler graag zouden zien.

De 15% onderconsumptie van AGF als gevolg van marktimperfecties is goed voor een derde van het verschil tussen de daadwerkelijke dagelijkse AGF-inname en de aanbevolen dagelijkse consumptie. 

Professor Thijs van Rens, één van de schrijvers van het artikel, leidt tevens het Warwick Obesity Network, dat op feiten gestaafd beleid ontwikkelt voor de landelijke strategie tegen obesitas. Van Rens: "De voedselretailmarkt is uiterst competitief. Als er dus geen vaste kosten zouden zijn, dan zou je verwachten dat voedsel tegen marginale kosten wordt verkocht. Het feit dat dit niet zo is heeft een nadelig effect op het voedingspatroon."

"Een hogere prijs betekent voor ieder product dat consumenten er minder van zullen kopen. De grote vraag is hoeveel minder? We menen dat als de markt correct zou functioneren consumenten 15% meer AGF zouden kopen dan nu, en dit zou een enorme winst voor de volksgezondheid zijn."

"Er is iets mis met de markt en dat zijn de hoge kosten voor de levering van groenten en fruit. Het gevolg hiervan is dat de prijzen te hoog zijn en de consumptie te laag. Wat het nog erger maakt is dat het effect sterker is wanneer de vraag zwak is. De vraag is juist laag in regio's waar mensen arm zijn. Dit marktfalen maakt ons niet alleen ongezonder, maar draagt ook bij aan ongelijkheid op het gebied van gezondheid."

Voor meer informatie: eurekalert.org

Publicatiedatum: