Tomra, een wereldwijde leverancier van geavanceerde emballage-inname- en sorteeroplossingen, viert zijn 50e verjaardag. Elk van de vier divisies van de groep - Emballage-inname, Voedsel, Recycling en Mijnbouw – heeft de collectieve missie uitgesproken om "de manier waarop we de hulpbronnen van de planeet verkrijgen, gebruiken en hergebruiken te veranderen en zo een wereld zonder afval mogelijk te maken."
"We leven in een wereld die nood heeft aan een grote ommezwaai. We moeten dringend duurzamer worden, de circulaire economie ontwikkelen en efficiënter gebruik maken van hulpbronnen. De oplossingen die Tomra aanreikt kunnen helpen die uitdagingen aan te gaan", legt Tove Andersen, voorzitter en CEO, uit.
"Vijftig jaar na het bescheiden begin kan Tomra trots zijn op het feit dat het wereldwijd een zeer gerespecteerde marktleider is. We hebben het vermogen om ons aan te passen, te innoveren en de oplossingen te bieden die onze klanten echt nodig hebben. Nu is het ook tijd om vooruit te kijken, want we zijn een nieuw hoofdstuk in Tomra's verhaal aan het schrijven waarin we onze rol als leider van de hulpbronnenrevolutie opnemen."
Tomra werd op 1 april 1972 in Noorwegen opgericht door de broers Petter en Tore Planke. Nadat ze een plaatselijke kruidenier hadden zien worstelen met het handmatig verzamelen van lege flessen in zijn winkel, ontwikkelden de broers de eerste volledig geautomatiseerde emballageautomaat (RVM) in de garage van het ouderlijk huis. De uitvinding werd snel omarmd door retailers en bracht een hele industrie op de been voor het efficiënt verzamelen en recyclen van statiegelddrankverpakkingen.
Tomra's baanbrekende benadering leidde in de loop der jaren tot voortdurende ontwikkelingen in het ontwerp en de productie van RVM's, maar ook van geavanceerde sorteeroplossingen voor de voedsel-, recycling- en mijnbouwindustrie. De op technologie gebaseerde en op maat gesneden oplossingen optimaliseren de terugwinning van hulpbronnen en herleiden de verspilling tot een minimum. Daar is steeds meer vraag naar naarmate duurzaamheid belangrijker wordt in de bedrijfswereld, bij de overheid en de consument.
"Transformatie vormt de kern van alles wat Tomra doet. Tomra transformeert ideeën en technologie in intelligente en baanbrekende tools. We transformeren bedrijven in winstgevende en duurzame ondernemingen en we transformeren de manier waarop de hulpbronnen in de wereld worden verkregen, gebruikt en hergebruikt. En dus helpen we ook het dagelijkse leven van de mensen te transformeren", gaat Tove verder.
Momenteel heeft Tomra wereldwijd meer dan 4.600 mensen in dienst en heeft het een jaarlijkse omzet van € 1 miljard. Een vijfde van het personeelsbestand van de groep richt zich op onderzoek en ontwikkeling en er wordt 8% van de omzet aan besteed.
"We zijn trots om deel te nemen aan de viering van 50 jaar Tomra. Tomra Food is een vrij nieuwe divisie, maar voelt zich sterk verbonden met de hele groep, want we hebben allen dezelfde bedrijfscultuur en hetzelfde doel", zegt Michel Picandet, onderdirecteur en hoofd van Tomra Food.
"Tomra wil zich graag inzetten om leiding te geven aan de grondstoffenrevolutie in een wereld waar 'elk stuk grondstof telt'. Het is onze missie om onze klanten te helpen de wereld te voeden, de opbrengsten te verbeteren, afval te minimaliseren en duurzame waarde te creëren."
Voor meer informatie:
Marijke Bellemans
Tomra
Tel: +32 (0)476 74 19 18
marijke.bellemans@tomra.com
www.tomra.com/food