Het is een vreemd seizoen geweest voor Canadese aardappeltelers. Maar de recente aankondiging van de USDA dat de export van aardappelen van Prince Edward Island naar de VS na een maandenlang importverbod weer kan worden hervat, zal een gunstig effect hebben op de aardappelmarkt in Ontario.
Quinton Woods (boven) van Gwillimdale laat een zak aardappelen uit de nieuwe Conscious Consumption-lijn van het bedrijf zien.
"Er is een overvloed aan aardappelen in het land, maar we hopen dat deze aankondiging de druk op de markt in Ontario zal verlichten," zegt Quinton Woods van Gwillimdale Farms in Bradford, Ontario.
Het bericht komt in een periode die door Woods als 'vreemd' wordt omschreven. "De afgelopen drie maanden waren erger dan een achtbaan. De ene week was het extreem druk en de andere week was er niets te doen," legt hij uit. Hij voegt eraan toe dat de horeca nog altijd niet terug op het oude niveau is, wat eveneens effect heeft op de vraag. "Onterecht bestaat het idee dat de foodservicemarkt weer aantrekt, maar toch is een groot deel van de foodservicesector nog niet operationeel. Dan heb ik het bijvoorbeeld over bedrijfskantines. Daarnaast gaan mensen nog niet naar kantoor, waardoor zij minder vaak eten afhalen of een restaurant bezoeken," zegt hij. "Het uit eten gaan in de avonduren begint weer aan te trekken, maar dat geldt nog niet voor het lunchen buiten de deur van kantoorpersoneel. Ik schat dat we nog steeds zo'n 40% van de horeca missen."
Druk op prijzen
Ondertussen zijn de aardappelprijzen gestegen. "De prijzen zijn nog nooit zo hoog geweest als nu, maar de marges slinken, hoeveel we ook extra krijgen. We worden op verschillende vlakken uitgeknepen. De prijzen van kunstmest zijn bijvoorbeeld met 53% gestegen en de brandstofprijs is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Helaas zal de consument hiervoor op moeten draaien," zegt Woods. "De prijzen van retailproducten zijn momenteel zo hoog dat mensen mogelijk nog verder gaan. Gezien de toegenomen inflatie zullen sommigen moeten kiezen tussen een tank benzine of voedsel op tafel."
Conscious Consumption is een uitgebreide lijn verpakte retailproducten die tegen een budgetprijs worden aangeboden.
Gwillimdale introduceert een nieuw product tijdens de editie van de CPMA-vakbeurs van dit jaar (stand#1301), die van 5 tot 7 april wordt gehouden in Montreal. Hiermee hoopt het bedrijf in te spelen op de nieuwe consumententrends (zoals besparing) en tevens de vraag naar aardappelen aan te jagen. Het zal de Conscious Consumption-lijn presenteren, een uitgebreide lijn klasse II-producten in retailverpakkingen.
Inspelen op drie consumententrends
"We worstelden al jaren met het dumpen en weggooien van prima aardappelen die alleen wat kleine onvolkomenheden hadden," zegt Woods. "Onze nieuwe productlijn dient drie doelen: het voorkomt voedselverspilling, het is duurzaam dankzij de geheel composteerbare verpakking, en het is voordelig geprijsd. We brengen dus voor een budgetprijs een kwalitatief klasse II product op de markt, dat ook nog eens milieuvriendelijk verpakt is."
Woods vertelt dat het bedrijf ter ondersteuning van haar nieuwe productlijn heeft geïnvesteerd in een volautomatische verwerkingslijn.
Naast dat hij uitkijkt naar het presenteren van deze nieuwe lijn kan Woods ook niet wachten om klanten weer persoonlijk te ontmoeten en hen te vertellen over de ontwikkelingen bij Gwillimdale van de afgelopen jaren. "In deze sector kan er veel gebeuren in een jaar. Wij hebben ervoor gekozen te investeren," vertelt hij. "Om deze nieuwe productlijn op de markt te kunnen brengen, hebben we geïnvesteerd in een volautomatische verwerkingslijn. We hebben heel wat om te laten zien en kunnen dan ook niet wachten om dit te doen."
Voor meer informatie:
Quinton Woods
Gwillimdale Farms
Tel: +1 905 775 2889
quinton@gwillimdalefarms.com
www.gwillimdalefarms.com