Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Opbrengst eerste kist van 8000 euro naar de Nadjmi Foundation

Coöperatie Hoogstraten opent officieel het nieuwe aardbeienseizoen

Tholen - Vandaag werd het aardbeienseizoen bij Coöperatie Hoogstraten op feestelijke wijze geopend. Na een digitale versie van vorig jaar konden de gasten dit jaar weer ontvangen worden in het pand van de coöperatie. Hier werd traditioneel de eerste kist aardbeien verkocht. Koper van de eerste kist was fruithandel Sebrechts uit Antwerpen, aan de prijs van 500 euro per 500 gram. De kist bestond uit 8 bakjes, waardoor het totaal op 4000 euro uitkwam. 

Deze opbrengst werd vervolgens door de Coöperatie, in naam van de telers, verdubbeld tot 8000 euro. Dit bedrag werd traditioneel gedoneerd aan een goed doel, waarvoor de keuze dit jaar was gevallen op de Nadjmi Foundation. De stichting, opgezet door de Belgisch-Iraanse Dr. Nasser Nadjmi, zorgt ervoor dat kinderen met een schisis (of gespleten gehemelte) overal ter wereld geholpen kunnen worden. "Wij waren onder de indruk van zijn doorzettingsvermogen. Om je elke dag met hart en ziel ergens voor in te zetten, is onze telers niet onbekend. Daarom hebben we hem gevraagd om voor dit jaar ons goede doel te zijn", aldus Coöperatie Hoogstraten.

De cheque werd tijdens een officieel moment, met onder andere de Ghesellen van de Aardbei, overhandigd aan Julie en Kian Nadjmi (dochter en zoon van Dr. Nasser Nadjmi), die de donatie in naam van de Nadjmi Foundation in ontvangst namen. De dokter kon zelf niet aanwezig zijn, maar liet zijn waardering door middel van een videoboodschap aan de aanwezige gasten blijken. 

Na het overhandigen van de cheque aan de Nadjmi Foundation, was het op de veiling de beurt aan exporteurs en groothandels. Ook online kunnen kopers meedoen aan de klokverkoop.

Eigenares Ellen Sebrechts van fruithandel Sebrechts was zeer tevreden met de aankoop van de aardbeien. "Wij zijn blij deze aardbeien te kunnen kopen en zo mede het startschot te geven van het Belgische aardbeiseizoen. Met deze aankoop willen we het belang van lokale productie onderstrepen. Het is onze filosofie om zoveel mogelijk Belgische producten aan te bieden. We zetten volop in op partnerships met lokale producenten. Dat we hiermee ook nog ons steentje kunnen bijdragen aan een nationaal goed doel is mooi meegenomen."

Tijdens het afsluitende champagne ontbijt werden de nieuwste specialiteiten aan aardbeien tentoongesteld. Zo konden de toegestroomde gasten genieten van de perzikenaardbeien, frambozenaardbeien, bosaardbeien, ananasaardbeien van teler Guy Herrijgers van aardbeibedrijf Eirbissemhof. Opvallende nieuwkomer was de witte aardbei, wat eigenlijk een toevalstreffer van de teler was. "Er was plotseling een plant die witte aardbeien voortbracht. Het is zeker geen mutatie." De aardbeien zijn vooral in trek in Japan en Dubai.

De Coöperatie maakte van de gelegenheid gebruik om vooruit te blikken op de toekomst. Zo is de consumentenwebsite volledig vernieuwd met recepten, blogs en verschillende weetjes. Ook de professionele website voor cliënten wordt snel afgewerkt. "Daarnaast zijn we ook heel blij dat we dit jaar de 4e editie van het Internationaal Aardbeiencongres opnieuw kunnen organiseren. Deze gaat door van 21 tot 24 september 2022 in Antwerpen. Met dit congres willen we de wetenschap en het zakelijke met elkaar verbinden. En met succes, want de laatste keer waren er afgevaardigden uit 26 landen aanwezig."

Ook het belang van duurzaamheid voor Coöperatie Hoogstraten werd nog eens benadrukt. Zo hebben ze voor de 11de keer het MVO charter behaald en is er een duurzaamheidsplan voor 2022 in voorbereiding, waarbij de focus ligt op zonnepanelen en verduurzaming vanuit de werknemers.

Verder wil de Coöperatie door middel van een Life Cycle Analysis (LCA)-tool duurzamere verpakkingen ontwikkelen. 70 à 80 procent van de CO2-voetafdruk van Coöperatie Hoogstraten zit in verpakkingsmateriaal. Een voortvloeisel uit de LCA-tool is het kartonnen punnets project. Dit zijn verpakkingen, waarbij volledig is overgeschakeld van plastic naar karton. Deze zijn ook volledig recyclebaar en biologisch afbreekbaar. Bovendien is het product traceerbaar door middel van een QR-code op de dozen.

De corona pandemie heeft Coöperatie Hoogstraten geen windeieren gelegd. De veiling draaide in 2021 een omzet van 302 miljoen euro, wat goed is voor een derde recordjaar op rij. De reden hiervoor ligt, volgens hen, bij het feit dat veel consumenten uitsluitend thuis konden eten. Hierdoor steeg de verkoop van groenten en fruit.

Voor meer informatie:
Coöperatie Hoogstraten
Loenhoutseweg 59 
2320 Hoogstraten, België
+32 33 40 02 11
info@hoogstraten.eu 
www.hoogstraten.eu 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven