Omzet Anecoop bedroeg € 790,3 miljoen in 2020-2021

Het Spaanse Anecoop heeft vorige week tijdens een Algemene Ledenvergadering in het Congrescentrum van Valencia de resultaten van 2020-2021 gepresenteerd aan vertegenwoordigers van haar 70 aangesloten telersverenigingen en teeltbedrijven uit heel Spanje.

De voorzitter, Alejandro Monzón, en de algemeen directeur, Joan Mir, betuigden hun dank aan de partners en werknemers van Anecoop voor de geleverde inspanningen gedurende het gehele seizoen. Er werd een omzetgroei van 2,6% gerealiseerd. De omzet klokte af op
€ 790,3 miljoen. Het geconsolideerde resultaat van alle bedrijven van de groep bedroeg € 994 miljoen, 3% meer dan in 2019-2020.


Links Joan Mir en rechts Alejandro Monzón 

Citrus
De afzet van citrus steeg met 4% in volume, maar daalde met 2,6% in waarde. De vraag kon het niveau van 2020 niet aanhouden en er was ook concurrentie uit derde landen. Toch was er voor Anecoop beterschap te merken in het tweede deel van het seizoen, zowel wat sinaasappelen als mandarijnen betreft. Maar citroen steekt er bovenuit met een afzet van meer dan 33.000 ton, het hoogste cijfer tot nu toe voor de overkoepelende organisatie.

Overig fruit
De grootste afzet realiseerde Anecoop met de overige fruitsoorten, namelijk 305.881 ton. De omzet steeg met 5,6% tot € 260 miljoen. Hoewel het seizoen gekenmerkt werd door een lagere beschikbaarheid van kaki’s, kon Anecoop haar opbrengstniveau handhaven en daardoor ook haar leiderspositie in het segment versterken met een aandeel van 50% in de Spaanse export. Dat was deels te danken aan de toetreding van een nieuwe partner die gespecialiseerd is in dit fruit en deels aan het uitstekende werk van de Persimon Groep.

Groenten
De sterkste groei werd opgetekend bij de groenten. De omzet van vorig seizoen bedroeg € 231,5 miljoen en haalde voor het eerst een aandeel van meer dan 30% van het totale AGF-aanbod. De afzet van diverse groenten ging erop vooruit (paprika, sla, broccoli, komkommer en wortel), behalve tomaat, die gebukt blijft gaan onder de Marokkaanse concurrentie.

De stijgende aandacht voor lokale producten en andere strategische wijzigingen van enkele klanten raken de afzet van de gemaksproducten die Anecoop in het buitenland afzet. De organisatie probeert die trend nu evenwel weer om te keren.

De afzet van bioproducten was wel stijgende: reeds meer dan 32.000 ton, wat 7,5% meer was dan in 2019-2020.

Belangrijkste markten
Anecoop exporteert haar groenten en fruit momenteel naar 85 landen. Europa is de belangrijkste bestemming. Op de Duitse markt werd meer dan 185.000 ton afgezet, op de Franse 172.000 ton en op de binnenlandse markt 162.000 ton. Andere relevante bestemmingen zijn onder andere Slowakije, Polen, Italië, Tsjechië, Zweden en Hongarije.

Voor meer informatie:
Anecoop
Monforte, 1. Entresuelo
46010 Valencia (Spanje)
info@anecoop.com
www.anecoop.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven