Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Kruidenassortiment voor de Europese markt omvat nu ook dragon"

Dragon is het nieuwste product in het kruidenassortiment van Fratelli Cafaro 1989, een bedrijf uit de Italiaanse provincie Salerno. Het bedrijf heeft al 8 kruiden jaarrond beschikbaar, dat zijn rozemarijn, salie, tijm, munt, dille, koriander, gladde en krullende peterselie, maar elk jaar komt er een kruid bij.

De familie Cafaro

"Dit jaar hebben we op verzoek van onze klanten dragon toegevoegd. De vraag kwam vooral uit Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Voorlopig gaat het om 2 hectare, maar dat wordt later nog uitgebreid", zegt commercieel directeur Walter Cafaro.

Het bedrijf werd in 1989 opgericht door de broers Pompeo en Claudio Cafaro. In de beginjaren was het een kwekerij, nu is het gespecialiseerd in de teelt van kruiden (50 hectare) en babyleaf (60 hectare), waaronder rucola, valeriaan, groene en rode sla, tuinkers, babyspinazie, de donkerrode slasoort bull's blood, rode snijbiet en zuring.

Fratelli Cafaro voert 95% van de productie uit naar supermarktketens, horeca, groothandelsmarkten en producten van gemaksproducten in Europa.

"De markt voor kruiden groeit en evolueert voortdurend. Ze is ook veel stabieler dan die van babyleaf. Een ander pluspunt is dat er weinig prijsschommelingen zijn en de vraag continu is. Maar om concurrerend te zijn, moet je wel uitstekende kwaliteit kunnen garanderen. Die moet even goed of beter zijn dan de kruiden uit Afrika, dat leider is in dit segment. Momenteel zijn de meest gevraagde kruiden rozemarijn en salie, al was dat de laatste jaren niet zo. De vraag vanuit Europa is zeker en vast goed te noemen", zegt Walter.

"De babyleafmarkt daarentegen stagneert een beetje. De oorlog heeft een impact op de vraag naar het product. We exporteerden ook naar Oekraïne, die volumes zijn er nu natuurlijk niet meer. In deze periode van het jaar daalt de vraag meestal. Onze teelt loopt een beetje op z’n eind en er komt in de bestemmingslanden al lokaal product beschikbaar. Elke zomer halveert onze babyleafoogst omdat we de grond van onze percelen dan desinfecteren via een verhittingsproces."

Het babyleaf van het bedrijf wordt op de markt gebracht onder het merk Vivaldi

De producten van het bedrijf beschikken over de volgende certificeringen: GlobalGAP, IFS, QS, Tesco, Sedex en Leaf. 

Fratelli Cafaro heeft ook nieuws op het vlak van verpakkingen. "We hebben een nieuwe verpakking ontwikkeld voor peterselie, alsof het een bos bloemen is. Deze verpakking is bedoeld voor de supermarktketens. Gezien de verpakking de houdbaarheid van het product verlengt en ons ook toelaat sneller te werken, denken we erover na om het ook voor dille te gebruiken."

"Volgend seizoen zijn we van plan om de teelt van babyleaf uit te breiden. Er komen 25 hectare kassen bij. En we zouden graag basilicum beginnen te telen, want daar is steeds meer vraag naar", besluit de commercieel directeur.

Voor meer informatie:
Fratelli Cafaro
Via Della Piana 154 ,
84025 Eboli (SA) - Italië
Tel: +39 (0)828 601155
info@fratellicafaro1989.it
www.fratellicafaro1989.it

Publicatiedatum: