De verkoop van dadels vlak voor de Ramadan verloopt vlot, hoewel het vervoer veel duurder is geworden door de gestegen wereldolieprijzen. Voor Avi Bar van Mor International in Israël is het echter de ophanden zijnde volledige wereldvoorraad avocado's die hem zorgen baart, nu zowel de landen die in de winter als die welke in de zomer leveren producten op de wereldmarkten hebben.
"Dadels worden altijd meer geconsumeerd tijdens de Ramadan. De grote moslimbevolking in het Midden- en Verre Oosten consumeert het hele jaar door dadels. Op dit moment bieden wij verse dadels uit Namibië aan. In juli verkopen wij dadels uit Israël. Er is niet echt een prijsstijging. Als gevolg van de aanhoudende Russische oorlog in Oekraïne is het effect van de stijging van de brandstof- en scheepvaartkosten een uitdaging."
"We proberen de stijging van de logistieke kosten zo veel mogelijk op te vangen. Er is geen doelstelling, maar we zorgen ervoor dat de teler geen geld verliest. We moeten een evenwicht zien te vinden tussen de behoeften van de klant en die van de teler, gezien de gestegen logistieke kosten," zegt Bar.
Mor International, gevestigd in Gelil Yam Israël, exporteert momenteel zo'n 5-7 ton dadels per week via luchtvracht, gedurende 4 tot 6 weken, ondanks dat het erg duur is. "Onze bronnen van herkomst van de producten zijn niet beperkt tot Israël, hoewel het een grote inkoopmarkt is, werken we over de hele wereld. We exporteren ook avocado's uit Kenia. Binnenkort beginnen we met de export van mango's uit Porto Rico, dan Senegal en dan naar Israël," zegt Bar.
Overaanbod van avocado's op de wereldmarkt
Bar zegt dat het recente verbod van de Keniaanse regering op de export van avocado's de start van hun seizoen heeft vertraagd. "Aan de ene kant was het positief van de Keniaanse overheid in haar streven om de kwaliteit te controleren, de juiste maten te laten exporteren en de reputatie van het land te verbeteren. Dat is goed voor alle marketeers. Het is echter al een zeer moeilijk seizoen voor avocado's. Alle winterleveranciers zijn nog bezig en zij zullen nog een paar weken aanvoer hebben, terwijl de zomerleveranciers - Peru, Zuid-Afrika en Kenia - ook al begonnen zijn. Er is een overaanbod op de markt. Een andere factor is de impact van de Russische oorlog in Oekraïne. Er is niet alleen een overaanbod van hoeveelheden op de wereldmarkt, maar er wordt ook een omweg gemaakt van het fruit dat voor die markten bestemd is. Daarbij gaan meer hoeveelheden naar de Europese markt. Dit zorgt voor meer uitdagingen voor het avocadoseizoen."
"Dit jaar zou de vertraging van de start van het Keniaanse seizoen een positief effect moeten hebben op de kwaliteit. Aan de andere kant zal de markt echter overbevoorraad raken. Kenia is normaal iets vroeger dan Peru, de grootste leverancier, maar dit jaar zullen ze op hetzelfde moment op de markt zijn. De strijd zal enorm zijn. Uiteindelijk zal dit een invloed hebben op de prijzen," legt Bar uit.
Verheugd over persoonlijke ontmoetingen in Berlijn
"Ik ben de afgelopen jaren slechts één keer op reis geweest om klanten te bezoeken. We kijken uit naar de beurs in Berlijn, ook al zal die wat beperkter zijn dan in voorgaande jaren. We horen van klanten en leveranciers dat veel van hen niet aanwezig zullen zijn. Er is sprake van enigszins gemengde gevoelens. Wij zijn voorbereid en hebben al veel ontmoetingen geregeld. Na twee en een half jaar is het tijd om onze klanten persoonlijk te ontmoeten. Zoom is een mooie technologie, maar niets kan oogcontact vervangen," zegt Bar.
Voor meer informatie:
Avi Bar
Mor International
Tel: +97 2 505491999
avi@morint.co.il
www.morint.co.il