Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe nuttig is (permanente) kwaliteitscontrole voor perishables onderweg?

Tholen – De weg vanaf de teler tot aan de klant zit vol met valkuilen als het om kwaliteit gaat. Producten die na de vereiste kwaliteitscontrole op transport worden gezet, geven namelijk geen garanties op een goede aankomst, zo weet marine cargo surveyor Jan Robyn. In plaats van een momentopname (inspectie) is een permanente controle veel zinvoller. In onderstaande column doet hij een en ander op ludieke wijze uit de doeken en bespreekt hij de valkuilen bij het gebruik van elektronische toestellen om de lading te controleren, die hiervoor zijn ontwikkeld.

“Een AGF industriëel, teler of handelaar besteedt de beste zorgen aan zijn delicate oogst die hij met gepaste attentie en liefde laat groeien als zijn eigen kinderen. Met delicatesse worden de vrucht van zijn arbeid op mature leeftijd in een beschermende verpakking gevleid om dan het bedrijf te verlaten. Op dat moment is het niet meer onder zijn toezicht.

Maar dan begint de kwelling… De sprong in het onbekende.

Kijk toch even of de dozen tomaten al dan niet met geweld in de vrachtwagen of de container worden gestouwd en hoe ze vastgemaakt worden. U kent sowieso de goederen beter dan de transporteur die ze naar de haven brengt. Na lossing wordt soms door de afzender een controle geëist. Dit is vrij zinloos, en zeer zeker zo ze nog een paar weken gedumpt blijven op de blauwe steen in de haven. Een brute behandeling met de containerkraan, een plots defect aan de installatie is nog altijd mogelijk. Een controle kan wel nuttig zijn als om dat moment de incoterm de hoedanigheden van betrokkenen verandert (bvb FAS), maar anders geeft het nuttige zekerheid aan de koper.

Bij intercontinentale inkomende perishables worden experten regelmatig opgetrommeld in onze contreien om exotische vruchten te controleren bij aankomst in de haven.

Dit is zeker zinvol, zelfs aan te bevelen, alleen in zoverre dit ook het moment is van overdracht. Indien niet, kan dit voor complicaties zorgen. Stel de goederen moeten nog administratie van inklaren door. Als je dan met beschadigde goederen zit, zijn de inklaringskosten niet in verhouding, zijn er problemen voor de mogelijke destructie en verder vervoer. Voor de verzekeraar is er wel een voordeel dat hij zeker weet op welke vervoerder hij mogelijks kan recupereren.

Nog steeds hebben we geen zekerheid dat de goederen mooi aankomen in het eindmagazijn. Er volgt nog een landtransport. De ervaring leert dat bij ontvangst de opmerking ‘ach, ze zijn al gecontroleerd in de haven’ volgt, zonder noemenswaardige controle. En dan dienen de problemen zich aan. De ‘expertise’ in de haven is niet tegenstelbaar, de controle in het eindmagazijn is te laat etc…

Wat vinden wij nuttiger? In plaats van een momentopname (inspectie) is een permanente controle veel zinvoller. Hoe doen we dat? De optie om een surveyor de ganse reis in de container op te sluiten wordt niet weerhouden. Lijkt ons geen goed idee.

Beter is op de techniek beroep te doen. Een elektronisch registratietoestel voor temperaturen is wat we meer nodig hebben. Dit kan ook uitgerust worden met registratie van vochtigheid, schokken, licht. Een bijkomende mogelijkheid is het on-time doorseinen van deze gegevens.

Onze stelregel is dat de aanwezigheid van zoiets alleen nut heeft als er een verhaal vooraf en achteraf volgt. Vooraf dient men na te gaan welke toestellen te gebruiken, de batterijen moeten lang genoeg kunnen werken, waar worden ze geplaatst (wenst U ambiant dan wel intern de kartons de temperatuur te kennen?). We moeten de resultaten ook legaal tegenstelbaar aan alle partijen kunnen maken, enzovoort.

Een issue is ook te weten als er een paswoord op komt. Als de bestemmeling een extra korting wenst eruit te duwen, kan die halve graad te warm helpen…

Is het nuttig om onmiddellijk ingelicht te worden bij een ongewenst verhoging? Op zee, under deck, is er al geen transmissie, en wat zou je aanvangen in het midden van de oceaan ?

Let wel, wij hebben al zeer nuttig dergelijk bekomen informatie kunnen gebruiken, met flink financieel positief resultaat.

Het is ook belangrijk ze achteraf te analyseren, en dan worden de risicomomenten echte punten van aandacht. Dit behoedt.

Maar nogmaals: gebruik je elektronische toestellen, moet het opgevolgd worden. Wat baat het om er een sturen naar een inheemse stam in de jungle, waar ze nog geen elektriciteit hebben, en ze niet kunnen uitlezen, of naar een onwillige bestemmeling? Fout is ook de verzekeraar die enkel de aanwezigheid van een apparaat eist. Opvolging? Ach, nutteloze investering…

De combinatie en samenwerking met een controlerende surveyor die dit met precisie en professionaliteit behartigt, is het neusje van de zalm.

Wat is best om te doen? Sorry, daar blijf ik het antwoord schuldig, hangt immers af van elke situatie. Als U reeds voor wat hierboven staat even aandacht voor hebt, dan zijn we er bijna. Elk bedrijf heeft zijn eigen wijze van werken en zijn eigen logistiek systeem. U bent trouwens de grootste kenner van de eigen producten.

Een goede suggestie is af en toe een apparaatje mee te laten smokkelen, comfortabel tussen de lekkere groenten genesteld, zal die beter dan wel Staasi spion vertellen wat de goederen overkwam, en kan er gesleuteld worden daar waar nodig.”

TempSurvey schreef een handleiding Incoterms, klik hier om deze te downloaden.

Voor meer informatie
Jan Robyn
TempSurvey
T: + 32 497 37 36 60
info@tempsurvey.be 
www.tempsurvey.be