Het 'witte goud' komt in Duitsland weer geleidelijk aan in de schappen te liggen. Fritz Möss Fruchthandel uit München is twee weken geleden al begonnen met de verkoop van zijn asperges uit Griekenland en Italië, en uit verwarmde teelt zelfs ook uit Duitsland.
Inkoper en verkoper Heiko Obalski deelt ons mee dat het bedrijf de Duitse asperges van een teler uit Bayern afneemt die restwarmte voor de teelt gebruikt. Dit is juist met het oog op het thema duurzaamheid een voordeel. "Hierdoor hebben we een voorsprong van circa drie weken ten opzichte van normale asperges. In principe werken we alleen met partners samen die premiumproducten aan kunnen bieden. Gezien de actuele prijzen en kosten is dat ook een must", zegt Heiko.
Heiko Obalski met Beierse asperges
Kwalitatief gezien zijn de asperges uit alle oorsprongslanden goed. Van de Italiaanse asperges komt er per dag 600 kg binnen, van de Duitse asperges 300 kg per dag. Van de Griekse asperges ontvangt het bedrijf 2-3 ton, deze worden echter drie tot vier keer per week aangeleverd. Er zijn eveneens prijsaanpassingen geweest. "We moeten per kilo inmiddels circa 2 euro meer vragen, er bestaat echter het probleem dat we deze prijzen nauwelijks door kunnen voeren. Normaal gesproken kunnen we voor de vroege asperges duidelijk meer vragen, maar momenteel is dat simpelweg niet te realiseren op de markt."
Onzekerheid vanuit de klanten
Hierbij ziet Heiko de toenemende onzekerheid bij zijn klanten als basisprobleem. Terwijl corona geen al te groot thema meer lijkt te zijn, zijn velen onzeker over de gebeurtenissen en gevolgen rondom de oorlog in Oekraïne. "De prijs was in het afgelopen jaar geen probleem. Maar alles is simpelweg veranderd. De horecaklanten, die normaal gesproken veel afnemen, kopen bijna niets meer." Circa tien jaar geleden kon men bovendien meer asperges uit verwarmde teelt verkopen. Tegenwoordig neemt de vraag hiernaar echter af, aangezien dit geen duurzame manier van telen is.
"Zoals gebruikelijk merkt men rond deze tijd dat de mensen geen wintergroenten meer willen hebben en in plaats daarvan weer meer interesse tonen in zachtfruit en asperges. Dit jaar is het echter heel anders, omdat de klanten onzeker zijn en er momenteel op zo goed als ieder product bespaard wordt." De extreem stijgende kosten voor levensonderhoud zijn hierbij het grootste probleem.
Omdenken wat betreft plasticgebruik
Het valt Heiko bovendien op dat de hype rondom het beperken van het gebruik van plasticfolie tijdens corona zo goed als geen rol meer speelde. "Verpakkingen waren voor corona nog het belangrijkste thema, voor alle andere onderwerpen. Deze hype over het omdenken wat betreft het plasticgebruik interesseerde tijdens corona niemand meer iets. Maar zo langzaam aan komt het onderwerp weer terug. Over het algemeen gebruiken wij echter kartonnen producten, waarbij folieverpakkingen voor het transport en de verkoop van asperges simpelweg onvermijdelijk zijn. De folie is inmiddels echter ook recyclebaar. Hier wordt wel veel waarde aan gehecht."
Voor meer informatie:
Heiko Obalski
Fritz Möss Fruchthandels GmbH
Kochelseestr. 13
D-81371 München, Duitsland
Tel: +49 (0)89 746352 00
info@fritz-moess.de
www.fritz-moess.de