Onderzoeksinstituut Migal Galilea

Israëlische onderzoekers creëren sterker enzym om overmatig antibioticagebruik in fruit tegen te gaan

Israëlische onderzoekers hebben een potentiële behandeling gevonden tegen bacterievuur, een veel voorkomende besmettelijke ziekte die appels, peren en ander fruit aantast, door gebruik te maken van een biotechnologisch enzym. Volgens Livnat Afriat-Jurnou, een onderzoeker aan het Israëlische Migal Galilee Research Institute die de studie leidde, zou het enzym ook de blauwschimmelziekte bij appels, veroorzaakt door de schimmel Penicillium expansum, kunnen tegengaan.

De onderzoekers ontdekten dat het enzym, AHL lactonase, de ziekteverwekkende bacterie kan verstoren maar kwetsbaar is voor temperatuursveranderingen, aldus de studie die in januari 2021 werd gepubliceerd in het vaktijdschrift ACS Applied Materials & Interfaces.

Vervolgens pasten ze een proteïne engineering techniek genaamd "directe evolutie" toe om de weerstand van het enzym tegen temperatuur te verhogen en sloten ze het enzym in nanocapsules in om het nog stabieler te maken onder verschillende omstandigheden.

Bron: xinhuanet.com