Een Australisch voedselinnovatiebedrijf is van plan om haar bereik naar nog meer internationale markten uit te breiden, nu de wereld opkrabbelt na de Covid-19-pandemie.
Vier jaar geleden introduceerde Naturo Technologies haar 'geheel natuurlijke' avocadoassortiment Natavo. Naturo Technologies ontwikkelde een proces waarmee het enzym dat verantwoordelijk is voor het bruin kleuren van avocado's succesvol kan worden uitgeschakeld door gebruik te maken van het gepatenteerde Avocado Time Machine (ATM). Sinds de uitbraak van de coronapandemie was de aanvoer van Natavo-avocado's beperkt, maar directeur Ross Harris legt uit dat hier de komende maanden verandering in zal komen.
"We leveren onze Natavo-avocado nu aan 10 landen, en dan voornamelijk in Zuidoost-Azië. We hebben echter ook klanten in Frankrijk, Spanje en Japan," vervolgt hij. "Tijdens de twee jaar van de Covid-19-pandemie moesten we ons klantenbestand zorgvuldig beheren vanwege onze beperkte productiecapaciteit. Gelukkig zijn we er onlangs in geslaagd om enkele wijzigingen in ons proces aan te brengen, waardoor we onze activiteiten verder op kunnen schalen. We zijn daarom van plan om in de loop van dit jaar uit te breiden naar Europa, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten."
Natavo, dat wordt mogelijk gemaakt door de gepatenteerde Avocado Time Machine, werd ontwikkeld door Jeff Hastings, oprichter en CEO van het bedrijf. Harris is erin geslaagd om eenmaal ontdooide Natavo-avocado's tot tien dagen houdbaar te maken.
"We snijden de avocado in plakjes of blokjes en halen deze vervolgens door de ATM-machine, waarna ze los worden ingevroren volgens de Individually Quick Freeze (IQF)-methode," legt Harris uit.
Gewoonlijk worden IQF-avocado's binnen een dag na ontdooien al bruin, maar bij Natavo-avocado's gebeurt dit niet. Ons procedé omvat een ingebouwde elimineerfase voor microben. We hebben onze ATM-machines in een verwerkings-fabriek in Zuid-Afrika geïnstalleerd, waar we een uitstekende partner hebben. We nemen hun hele productie af en leveren deze aan onze klanten over de hele wereld."
"Onze grootste industriële klanten zijn producenten van salades, sandwiches en sushi," legt Harris uit. "We hebben saladeproducenten die hele saladelijnen hebben ontwikkeld rondom de Natavo-avocado. Natavo-avocado's maken het voor deze verwerkers mogelijk om avocado's in hun productlijnen op te nemen, wat voordien niet mogelijk was, omdat de ingrediënten hiervoor minimaal vijf dagen houdbaar dienen te zijn. We leveren onze producten ook aan de foodservicesector. De klanten in deze sector zijn blij met de consistente aanvoer die Natavo biedt, evenals met het arbeidsbesparende aspect van onze producten. We zien weer een sterke groei onder foodserviceklanten nu de Covid-beperkingen wereldwijd worden versoepeld."
Harris zegt dat de inflatie en problemen in de wereldwijde toeleveringsketen de grootste uitdagingen van Naturo Technologies zijn. Het reduceren van deze effecten is dan ook een belangrijke focus van Naturo Technologies, net alleen voor haarzelf maar ook voor haar klanten.
"De afzet van ons product wordt in de eerste plaats aangejaagd door het feit dat klanten avocado kunnen gebruiken waar dit eerst niet mogelijk was. We bieden hen hiervoor dus een oplossing," vertelt Harris. "De bijkomende voordelen, zoals het arbeidsbesparende aspect, het feit dat de producten 100% natuurlijk zij en een uitmuntende smaak en textuur hebben, maken dat ons product zich onderscheidt van andere avocadoproducten op de markt."
Voor meer informatie:
Ross Harris
Naturo Technologies
+61 7 5324 1417
enquiries@naturotechnologies.com
www.naturotechnologies.com