Ocado Retail verlaagt omzetvooruitzichten door verzwakking Britse markt
De Britse onlinesupermarkt Ocado Retail verlaagde zijn omzetvooruitzichten voor het hele jaar na een omzetdaling met 5,7% j-o-j in het laatste kwartaal, die volgens het bedrijf deels te wijten was aan een verzwakking van de algemene markt. Het bedrijf, een 50:50 joint venture tussen Ocado Group en Marks & Spencer, zei dat een daling van de omvang van de boodschappenmand een stijging van het aantal klanttransacties in het eerste kwartaal tot 27 februari compenseerde.
Bron: reuters.com
Spanje: Mercadona ziet LFL-omzet stijgen, nettowinst dalen in 2021
De Spaanse supermarktketen Mercadona rapporteerde een groei van de like-for-like omzet met 3,3% op jaarbasis, tot € 27,8 mld, in zijn boekjaar 2021. Van dit totaal werd € 27,4 mld gegenereerd in Spanje, en de resterende € 415 mld in Portugal, waar de keten na 2 jaar een marktaandeel van 3% verwierf.
Bron: esmmagazine.com
34% van de Nederlandse shoppers geeft de voorkeur aan Mobile Commerce
E-commerce is booming, waardoor ook Mobile Commerce (of mcommerce of m-commerce) populairder is geworden. Meer dan een derde van de Nederlandse consumenten gebruikt het liefst zijn mobiele telefoon tijdens het winkelen. Niet alleen gebruiken consumenten hun smartphone tijdens het online shoppen: ook in fysieke winkels gaat een mobiele zoekopdracht vooraf aan een aankoop. Het onlangs gepubliceerde Mobile Shopping Report van Klarna laat zien dat m-commerce steeds populairder wordt.
Bron: ecommercenews.eu
VK: Deliveroo zegt dat het in komende 2 jaar kostendekkend kernresultaat zal bereiken
Deliveroo zei te streven naar kostendekkende kernresultaten over ongeveer 2 jaar en voorspelde dit jaar een stijging van 15-25% in de waarde van brutotransacties op zijn platform, een vertraging ten opzichte van 70% in 2021 toen het werd gestimuleerd door lockdowns. De Britse voedselbezorger zei dat zijn aangepaste kernverlies vorig jaar is toegenomen tot € 154 mln , vergeleken met een verlies van € 13 mln in 2020, als gevolg van hogere marketinguitgaven en investeringen in technologie.
Bron: reuters.com