Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Roamler start in juni met Vruchtgroenten Monitor

"Kwaliteitscomponent toegevoegd aan Zachtfruit- en Tomaten Monitor"

Tholen - In navolging op de Berry Monitor introduceerde Roamler afgelopen najaar ook een Tomaten Monitor, dat de complete data van het Europese tomatenschap inzichtelijk maakt in één overzichtelijk dashboard. "De animo is groot. Vanuit meerdere Europese landen zijn klanten aangesloten op deze monitor", vertelt Christiaan Rijnhout. Het crowdsourcingsplatform verschaft alweer ruim tien jaar partijen in de hele AGF-keten van veredelaars tot retailers gedetailleerde informatie en foto's door gebruik te maken van een smartphone community, maar biedt dat vanaf nu ook voor het eerst in abonnementsvorm aan voor de specifieke zachtfruitcategorie en tomatencategorie.

Kwaliteitsbeoordeling
Een nieuwe tool is dat het platform bij zowel de Berry Monitor als Tomato Monitor de component kwaliteit heeft toegevoegd. "Per product vragen we onze 'Roamlers' die de winkels bezoeken om  schaal één tot vijf de kwaliteit te beoordelen. Natuurlijk is dat een subjectief oordeel, dat beseffen we, maar het geeft wel een uitstekend beeld van de kwaliteitsperceptie bij de consument. We beoordelen wekelijks gigantisch veel tomaten en zachtfruit. Daarbij leveren vooral de producten die als erg goed of erg slecht worden beoordeeld hele interessante bevindingen op, bijvoorbeeld om kwaliteitsproblemen boven water te krijgen. We zien dat we hiermee ook weer nieuwe klantengroepen aanspreken, zoals kwaliteitscontroleurs en de supermarkten zelf", vertelt Christiaan.

De Tomato Monitor ging van start in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Polen, maar inmiddels is ook Frankrijk aan het rijtje landen toegevoegd. "Die vraag kwam gelijk bij de introductie op. Frankrijk is allereerst een grote markt, maar heeft ook een breed en innovatief tomatenaanbod, dus vandaar dat we dit land zo snel aan de monitor toegevoegd hebben", vertelt Christiaan. "En er zullen nog meer landen gaan volgen. Als Roamler zijn we actief in vijftien Europese landen. Onlangs is Ierland nog toegevoegd aan de lijst, dus ook op de Ierse markt hebben we binnenkort landelijke dekking."

Vruchtgroenten Monitor
En het blijft niet bij de tomaten, want de planning is om vanaf juni ook voor de overige vruchtgroenten (paprika's, komkommers en aubergines), de monitor te starten. "Veel ketenpartijen die actief zijn in het tomatensegment, zijn dat ook in de overige vruchtgroenten. We hadden blijkbaar de juiste snaar geraakt, want de vraag kwam vrij snel los voor de andere vruchtgroenten. Het mooie is dat we met de monitors veel partijen uit de keten van veredelaar tot retailer bedienen. Iedereen gebruikt de informatie die voor hem of haar het meest waardevol is. Zo zijn exporteurs en supermarkten vooral benieuwd naar prijs en herkomst, telers naar de kwaliteit van het product in het schap en veredelaars meer naar de aangeboden types, terwijl verpakkers willen weten welke verpakkingsvorm wordt gebruikt. Dat zien ze nu allemaal in hetzelfde dashboard. Alle foto's zijn makkelijk te bekijken en te downloaden vanuit de online omgeving."

"Dankzij deze monitors heb je de meest actuele data in handen en dat maakt je positie sterker omdat je eenvoudig trends kunt signaleren. Dit levert een significante voorsprong in kennis op. Geïnteresseerden uit andere productgroepen moeten dan ook zeker contact met ons opnemen. Hoe meer experts we spreken, hoe completer we de monitors in kunnen vullen. Nu hebben we nog twee monitors, maar dat zouden er aan het einde van het jaar zomaar vier of vijf kunnen zijn", besluit Christiaan.

Voor meer informatie:
Roamler Nederland
Christiaan Rijnhout
Westerdoksdijk 411
Amsterdam
+31 (0)6 8280 0186
christiaan.rijnhout@roamler.com    
www.roamler.nl