Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ziya Sizgin, UvaFruit Wenen

"De prijs voor Turkse Satsuma's en mandarijnen 5 tot 7% gestegen"

Ziya Sizgin kan het hele jaar door een groot aanbod aan Turkse producten zoals bijvoorbeeld verschillende paprika- en pepersoorten, maar ook granaatappelen, kweeperen, tomaten, aubergines, courgettes en snackkomkommers aanbieden. Tot de klanten van UvaFruit rekenen ze verschillende groothandelaren in Oostenrijk, Duitsland, Nederland, België en Frankrijk, die wekelijks beleverd worden.

Momenteel is er veel citrus zoals Satsuma's en verschillende mandarijnenrassen zoals Nadarcott in het assortiment van het bedrijf te vinden. Aangezien momenteel vooral Spaans en Marokkaans citrus de markt domineert, neemt Ziya momenteel eerder kleinere hoeveelheden af. "De kwaliteit kun je met klasse 1-2 beoordelen. De prijzen konden we enigermate in stand houden, afgezien van een beetje inflatie waardoor de prijs circa 5-7% is gestegen", aldus Ziya.   

Het hoge inflatiepercentage van de Turkse lira leidde er onder andere toe dat materiaalkosten voor verpakkingen, maar ook transportkosten enorm zijn gestegen. "Door de hoge inflatie in Turkije zijn bovendien de kosten voor levensonderhoud gestegen. Afgezien daarvan zijn verpakkingsmateriaal-kosten wereldwijd gestegen", stelt Ziya vast. "Problemen die we bij ons in Oostenrijk hebben, zijn er ook in Turkije. De wereld is nu eenmaal als een netwerk verbonden."

De huidige stemming op de groothandelsmarkt in Wenen schat Ziya als slechter in vergeleken bij vorig jaar. Voor zijn bedrijf waren de wintermaanden wederom zeer positief, omdat UvaFruit niet uitsluitend van de groothandelsmarkt Wenen afhankelijk is. "Aangezien we internationaal actief zijn, zijn we ook flexibeler. Via onze hoofdpartner in Turkije 'Uvafruit Yas Sebze Meyve' leveren we aan grote internationale klanten."

Ziya deelt de indruk dat naast de kostenstijgingen ook de enorme concurrentiestrijd op de markt en de hoge prijsdruk het werk op de groothandelsmarkt van jaar tot jaar moeilijker maken. "Om echter ook in de toekomst als groothandelaar te kunnen bestaan, vind ik dat men aan de ene kant zou moeten proberen de vaste kosten zo laag mogelijk te houden, maar aan de andere kant ook nieuwe afzetmarkten zou moeten zoeken en nieuwe producten zou moeten positioneren."

Grotere vraag naar regionaliteit en bio-kwaliteit
Ook in Oostenrijk is de vraag naar regionale en biologische producten steeds groter. "Duitsland en Oostenrijk zijn in dit opzicht met elkaar vergelijkbaar. De koopkracht daalt echter, waardoor deze producten slechts voor een bepaalde doelgroep in aanmerking komt. Maar niet alle consumenten zijn daarop gefixeerd." In de toekomst wil het bedrijf meer Spaanse producten zoals bijvoorbeeld kruiden in haar assortiment opnemen.

Voor meer informatie:
Ziya Sizgin
UvaFruit Handels GmbH
A-1230 Wien, Laxenburgerstrasse 367/ Top 174, Oostenrijk
Tel: +431 615 07 47
office@uvafruit.at 
www.uvafruit.at

Publicatiedatum: