Oorlog in Oekraïne kan tekorten aan koelcontainercapaciteit verlichten

Nu de transportdiensten naar Rusland en Oekraïne zo goed als stilgelegd zijn, worden ook de vrachten van koelcontainers stilgelegd. Maar voor andere bestemmingen zou dit materiaal moeten vrijmaken en de vrachttarieven zelfs verlagen. Natuurlijk kan het conflict in Oekraïne tot verdere verstoring van de markt voor koelcontainers leiden, maar elke daling van de vraag van en naar Oekraïne en Rusland kan verladers helpen door capaciteit vrij te maken en de vrachttarieven te verlagen.

De twee landen zijn goed voor ongeveer 4,5% van de wereldwijde vraag naar koelcontainers over zee, volgens Drewry-analist Philip Gray. "Elke verstoring van de handel zal aanzienlijke gevolgen hebben voor vrachteigenaars, containervervoerders en gespecialiseerde reeferscheepsexploitanten."

Rusland importeerde in 2021 bijna 4 mln ton AGF-producten over zee, voegde hij eraan toe. Daarvan was 40% bananen uit Ecuador en Midden-Amerika.

Gray: "Als deze handel stopt of vertraagt, zal er een overschot aan materieel en ruimte ontstaan, wat waarschijnlijk op korte termijn respijt zal brengen voor verladers van seizoensgebonden producten van de westkust van Zuid-Amerika, die momenteel worstelen met de capaciteitsvraag naar zowel Europa als Noord-Amerika. De bredere implicaties voor de fruitexport zullen zeer snel voelbaar worden, aangezien de traditionele markten met producten oververzadigd raken, waardoor de prijzen onder druk komen te staan."

Bron: lloydslist.maritimeintelligence.informa.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven