Eerste witte asperges in aantocht bij Luysterburg

"Midden mei moeten wij het seizoen eigenlijk al gemaakt hebben"

Tholen – Met de eerste lentezon gaan ook de eerste gedachten naar de witte asperges. De eerste asperges uit de koude minitunnels bij aspergeteler Rob Luysterburg, van het gelijknamige bedrijf, zijn inmiddels gevonden. "Mensen hebben zin in het nieuwe aspergeseizoen. Vorig weekend kregen we al vragen wanneer onze asperges weer komen", vertelt Rob, die het bedrijf samen met zijn zus en ouders runt. "Het ziet ernaar uit dat het een mooi seizoen wordt. Het neigt naar een vroeg voorjaar, de weersverwachtingen zijn goed en de restaurants zijn natuurlijk weer open, waardoor ik er met een zeer goed gevoel naar kijk."

Wat de markt precies gaat doen, durft hij echter nog niet precies te voorspellen. "Er is natuurlijk zo veel aan de hand in de wereld wat invloed kan hebben op de markt. Bovendien hangt het sowieso van veel factoren af; heeft iedereen gekozen voor meer of minder minitunnels, wat heeft Duitsland gedaan en is er genoeg personeel? Voor ons als telers is het echter uitermate gunstig dat het neigt naar een vroeg voorjaar. Vorig jaar waren we pas goed en wel aan de gang na Pasen. We hebben maar 3 maanden seizoen en je ziet dat de consumptie de laatste 4 à 5 weken van het seizoen afneemt. Mensen willen asperges steeds vroeger, terwijl wij natuurlijk overgeleverd zijn aan de natuur. Dan is het heel mooi als je eind maart de eerste asperges uit de koude grond kunt trekken."

Natuurlijk bestaat er bij de teler ook een lichte angst dat de perikelen in de wereld zijn weerslag zullen hebben op de markt. "Die landen zijn voor ons 'gelukkig' geen afzetmarkten en we zijn niet op de markt voor kunstmest of plantgoed. Dat hebben we vorig jaar al in grote getalen ingekocht. Bovendien heb ik mijn gas en elektra vorig jaar voor 3 jaar afgesloten dus daar merken wij ook weinig van. De gevolgen voor ons zullen voornamelijk liggen in de daling van de koopkracht van de mensen. Daar zal echter iedereen last van hebben."

In de promotie ligt voor de aspergesector wel een verbeterpunt, volgens de teler. "Het is natuurlijk vrij spannend als je voor midden mei het seizoen gemaakt moet hebben, terwijl het seizoen dan nog een aantal weken doorloopt. Voor ons als sector valt nog een wereld te winnen in de promotie tot het einde van het seizoen. Er zijn genoeg asperges over, maar de acties bij de retailers stoppen tegen die tijd. Vanaf eind mei wordt vaak de overstap gemaakt naar wat anders. De taak is om de aandacht tot het einde van het seizoen op de asperges te houden. De Vlaamse ‘Week van de witloof’ kan hier een mooi voorbeeld voor zijn en het nieuw gestarte Nederlandse asperge centrum is een grote stap in de goede richting."

De uitdaging ligt eigenlijk nog een stapje verder. Over de gehele sector blijft het streven om de jongere generatie te enthousiasmeren voor 'het witte goud'. "Ik denk dat asperges een smaak hebben die je op oudere leeftijd meer gaat waarderen. Ik hield er zelf vroeger ook niet van, maar ben het naarmate ik ouder werd gaan waarderen. Bovendien valt en staat het ook met gebruiksgemak en of mensen weten hoe je het klaar moet maken. Het is echt heel makkelijk; doe ze in een pan met water en je hebt een heerlijke maaltijd."

Dat stukje gebruiksgemak gaat het familiebedrijf zich echter zelf ook op storten. "We hebben de asperges eigenlijk nooit zelf voor grotere klanten geschild. Een collega besloot hier echter mee te stoppen, waardoor wij een paar weken geleden hebben besloten zelf op schillen in te gaan zetten. 4 kapiteins op 1 schip zorgt er wel voor dat je het er allemaal mee eens moet zijn. Dit is onze sterkte en onze zwakte, maar we besloten unaniem deze stap vol overgave te wagen. Zo gaan we de volledige verwerking en verpakking van onze eigen asperges dus ook op ons nemen. Het is een spannende stap, die weer een nieuwe dimensie geeft aan het bedrijf. De verwerking is toch een tak op zich, maar we hebben er veel zin in. De klant kan dan voor alle mogelijkheden, wat betreft asperges, bij ons terecht."

Het bedrijf, dat verder ook aardbeien en snijbonen teelt en een goedlopende eigen boerderijwinkel heeft, is de laatste jaren dus flink uitgebreid. "Bovendien gaat mijn vader binnenkort aan de slag met een nieuw project. Hij wilde al langere tijd zijn eigen wijngaard opstarten en na veel onderzoek gedaan te hebben, gaan wij hier ook daadwerkelijk mee aan de slag. Dit is toch vrij uniek in Nederland."

De organisatie is in al die jaren echter relatief klein gebleven. "We hebben het lang met een kleine groep gedaan. Het is voor ons nu taak om ook daarin mee te groeien met de rest van het bedrijf. Zo hebben we pas mensen aangenomen voor administratieve en financiële taken. Bovendien houden we altijd de mogelijkheid tot automatisering in de gaten. Voor de oogst en verwerking is dit in de toekomst zeker iets wat we op de agenda hebben staan, wanneer we de betrouwbaarheid voldoende achten. Zo bouwen we een fundering voor een mooie toekomst", besluit Rob.

Voor meer informatie
Rob Luysterburg
Luysterburg 
Herelsestraat 173
4726 SR Heerle
+31 (0)165 30 34 11
info@luysterburgbv.n
www.luysterburgbv.nl   


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven