Tholen - Afgelopen woensdag werd het Hollandse paprikaseizoen bij Harvest House afgetrapt. "Na een aantal maanden van alleen paprika uit Tunesië te hebben kunnen aanbieden, hebben we nu weer een frisse start met Hollandse paprika", vertelt verkoper Marco Bergman.
Marco Bergman. Foto: Harvest House
Geen belichte paprikateelt
"Het paprikaseizoen begint dit jaar voor ons later dan in eerdere seizoenen. Dat komt omdat we dit seizoen geen belichte paprikateelt hebben, wat we in voorgaande seizoenen wel hadden. Door de huidige energieprijzen was dat geen optie voor de paprikateelt, net als voor veel andere teelten. Daarnaast hebben een aantal van onze telers later dan gebruikelijk geplant, zodat de productie ook later op gang komt. Daarom komen we later met onze paprika’s op de markt. Over het algemeen beginnen we ook met een iets kleiner volume paprika dan vorig seizoen."
"Het totale paprika-areaal binnen Harvest House is min of meer gelijk gebleven. Wel zien we een verschuiving in de kleurverdeling. Onze telers telen dit jaar meer rode paprika en minder gele en oranje paprika. Volgens onze gegevens is het totale areaal in Nederland en België zo’n 30 ha minder dan het vorige seizoen", vervolgt Marco.
"Commercieel gezien staan er veel uitdagingen op ons te wachten. Uiteraard hebben de energieprijs en de oorlog in Oekraïne daar een grote impact op. De gasprijs is al maanden het onderwerp van gesprek wanneer we met onze telers praten. De transportsector zal bovendien ook veel last ondervinden van de hoge brandstofprijzen, waardoor de logistiek van paprika en andere AGF-producten onder druk komt te staan."
Foto: Harvest House
Afzet verre bestemmingen
Het vrij reizen over de wereld wordt beperkt door o.a. lokale coronaregels en dat maakt de handel lastig. Er spelen bijvoorbeeld vragen over de afzet van paprika naar de VS en landen in het Midden- en verre Oosten. "De afzet in de VS kunnen we voor paprika goed gebruiken en die hebben we de afgelopen twee jaar erg gemist. Voordat de crisis in Oekraïne ontstond hadden we goede hoop dat deze vraag weer wat op gang zou kunnen komen, maar vooralsnog krijgen we daar nog geen duidelijk beeld bij", aldus Marco.
"En dan speelt natuurlijk ook de algemene koopkracht van de consument een hele grote rol voor de afzet van paprika. Maar als de consument ervoor kiest om de uitgaven in gezond vers voedsel gewoon door te zetten, dan is er voor de Hollandse paprika altijd een plekje op het bord van de consument. Voor het Harvest House paprika-areaal geldt dat we er klaar voor zijn. Zowel onze telers als de medewerkers van Harvest House zijn er klaar voor om er weer alles aan te doen om het paprikaseizoen 2022 tot een geslaagd seizoen uit te laten groeien!"
Voor meer informatie:
Marco Bergman
Harvest House
+31 (0)174 519 291
m.bergman@harvesthouse.nl
www.harvesthouse.nl