Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog Raymond Langeveld, Axians:

De juiste stuurinformatie voor jouw AGF-bedrijf

Om als AGF-bedrijf voorop te blijven lopen in een concurrerende omgeving is het belangrijk om wendbaar te zijn. Doordat er voornamelijk met verse producten wordt gewerkt zijn de doorlooptijden kort. Producten die vandaag binnenkomen gaan vaak dezelfde dag nog naar een klant. Daarnaast kan het voorspellen van de klant- en marktvraag een uitdaging met zich meebrengen. Hoe blijf je als AGF-bedrijf wendbaar?, zo vraagt Raymond Langeveld van Axians zich af in onderstaande blog.

AGF-bedrijven moeten direct en flexibel in kunnen spelen op de wensen van de klant. Ook moeten ze pro-actief kunnen handelen bij veranderingen in de onderneming en in de markt. Het digitaliseren van processen kan hierbij helpen, maar alleen dat is niet voldoende. Om goed in te kunnen spelen op veranderingen heb je als AGF-bedrijf inzicht nodig in stuurinformatie.

Stuurinformatie stelt verschillende AGF-bedrijven in staat om inzicht te krijgen in belangrijke informatie. Hierdoor kan er intern met meer vertrouwen een beslissing worden genomen. Daarnaast kan het ook wenselijk zijn om stuurinformatie toegankelijk te maken voor ketenpartners zoals telers of coöperatie-leden.

Krachtige tool voor strategische analyses
Met toegang tot realtime stuurinformatie hebben AGF-bedrijven een krachtige tool in handen bij het doen van strategische analyses. De informatie ondersteunt naast het management ook de medewerkers bij de uitvoering van operationele werkzaamheden. Met inzicht in de belangrijkste prestatie indicatoren kan er per afdeling gekeken worden waar aandacht nodig is en wat er juist goed gaat.

AGF-dashboard
Een dashboard is een geschikt middel om stuurinformatie inzichtelijk te maken. Om de benodigde KPI’s te bepalen die vervolgens middels een dergelijk dashboard gerapporteerd dienen te worden, is het nodig om naar strategische doelstellingen van de onderneming te kijken maar ook om naar de operationele zaken binnen de huidige organisatie. Daarnaast spelen specifieke branche-kenmerken een belangrijke rol. Voor de AGF-branche is het snel inzicht hebben in de volgende onderwerpen van cruciaal belang :

  • Gerealiseerde verkoop (marges),
  • Inzichten met betrekking tot bundelpartijen
  • Beschikbaarheid van grondstoffen / eindproducten
  • Derving

Belang van actueel inzicht
Inzichten in bovenstaande voorbeelden zijn nutteloos als deze te laat achteraf beschikbaar komen, bijvoorbeeld eens per maand / per kwartaal. Als deze informatie wel voorhanden is vanuit het ERP-pakket, bijvoorbeeld vanuit ons I-Fresh Add-on module, kan deze informatie actueel en zeer effectief ontsloten worden richting de organisatie en eventueel daarbuiten.  Deze informatie kan eenvoudig worden gedeeld middels bestaande apps die gebruikt kunnen worden op mobiele telefoons, tablets en computers.

Omdat iedere branche en bedrijf natuurlijk anders is, vraagt het vaak een specifieke opzet om de gewenste realtime stuurinformatie inzichtelijk te hebben. Naast ERP-software met de I-Fresh Add-on biedt Axians specifieke dashboards aan voor AGF-bedrijven. Deze opzet wordt naar wenst gemaakt zodat deze per bedrijf de juiste informatie bevat.

Voor meer informatie:
Axians
+31 (0)6 55 15 06 15
raymond.langeveld@axians.com    
www.i-fresh.nl    

Publicatiedatum: