In de afgelopen 20 jaar zijn de koop- en eetgewoonten van Britse consumenten veranderd. Mensen zijn avontuurlijker geworden wat smaak betreft. Ze worden ook beïnvloed door verschillende instanties en de media om bewuster om te gaan met voedsel: gezonder eten, rekening houden met voedsel- en verpakkingsafval en een flexibeler voedingspatroon aannemen door vleesconsumptie te verminderen. De moderne levensstijl heeft ook geleid tot extra tijdsdruk. Hierdoor is er toename van producten die gezond, plantaardig en gemakkelijk te consumeren zijn en geen afval produceren. CauliShoots™ is een groente die inspeelt op deze trends.
"CauliShoots rekent af met de vraag: "Wat te doen met de andere helft van de bloemkool eens je de kaassaus hebt gemaakt?" CauliShoots is een handiger en veelzijdiger product dan een volledige bloemkool. Ten eerste is er geen voorbereiding nodig. CauliShoots kan worden gestoomd, gekookt en geroosterd zoals bloemkool, maar het is veel sneller te bereiden. De scheuten zijn ook robuuster, waardoor ze gemakkelijk te roerbakken zijn en op de grill of op de barbecue kunnen", vertelt Kim Barfoot-Brace uit. "Ze hebben een zachte nootachtige en iets zoetere smaak dan volle bloemkolen en met hun groene steel zijn ze ook visueel aantrekkelijker."
CauliShoots richt zich volgens Kim niet op een bepaalde demografische groep. Het product is er voor iedereen, maar het levert vooral mensen die gezonde keuzes willen maken en onder tijdsdruk staan een mooie dienst bij het bereiden van hun hoofdmaaltijd.
"CauliShoots kan direct uit de verpakking worden gebruikt, er is geen voorbereiding nodig en er is geen afval. Het is een veelzijdige groente die gewoon gestoomd kan worden, maar ook gegrild, roergebakken, gebarbecued of gedipt in je favoriete saus. Het kan een aanvulling vormen op de hoofdmaaltijd of dienst doen als een smakelijk hapje. CauliShoots bevat ook veel vezels en vitamine C die het immuunsysteem stimuleert."
In 2012 zag Syngenta een bloemkool met scheuten aan de zijkanten. De veredelaar zag kansen in het product en begon zijn 'iStem'-bloemkool te ontwikkelen. In 2020 kwam dan de samenwerking met Barfoots. Na verdere proeven en verfijning werd CauliShoots op de Britse markt gebracht.
"We zijn heel blij met de positieve feedback die we hebben ontvangen, met veel mooie commentaren van consumenten. Het lijkt erop dat wie het eenmaal proeft, er dol op is!"
CauliShoots wordt geteeld op de percelen van Barfoots in Hampshire en West Sussex en wordt geoogst van juni tot en met september. Buiten het Britse teeltseizoen staat Barfoots España in voor de productie.
Caulishoots is momenteel verkrijgbaar via Ocado, Sainsbury's en Mindful Chef. Volgens Kim zijn ook enkele andere klanten van Barfoots erg geïnteresseerd in dit nieuwe product en zijn er besprekingen gaande.
Het succes van Tenderstem® broccoli is nu al 20 jaar in de maak. In de jaren 2000 en vroege jaren 2010 bouwde het voort op de toenemende populariteit van broccoli bij de Britse consument. Gaat ook Caulishoots die weg op?
"CauliShoots is een product dat op een ander soort markt terechtkomt, want het heeft niet de springplank die Tenderstem broccoli had. Bloemkool op zich worstelt eigenlijk al jaren op de markt. Maar er is zeker vraag naar een product met alle CauliShoots-attributen. Consumenten gaan op zoek naar verse producten die hen helpen de uitdagingen aan te gaan waarmee ze elke dag worden geconfronteerd, zoals handige formaten, minder voedselverspilling en gezond eten. De marktomstandigheden zijn gunstig voor CauliShoots, omdat het op zoveel manieren een meerwaarde biedt."
Voor meer informatie:
Kim Barfoot-Brace
Barfoots
kim.barfoot-brace@barfoots.co.uk