Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Raymond van Ojen:

"Afzet Xenia-peren gaat nu echt losbarsten"

Tholen - Hoewel er momenteel behoorlijk wat onrust is in de perenmarkt als gevolg van de Wit-Russische importstop, verloopt de afzet van de Xenia-peren volgens Raymond van Ojen nog tevredenstellend. "Wij hebben in het begin van het seizoen niet echt grote voordelen van de goede markt ondervonden, omdat Xenia echt als een premium artikel wordt gezien. Hierdoor delen we tot nu toe gelukkig minder mee in de malaise."

"Onze afzet gaat in oktober rustig van start en loopt door tot en met juni. Maar omdat de Xenia-peer in het verleden na afloop van de Doyenne du Comice is gepositioneerd, begint ons seizoen pas echt na de jaarwisseling", vertelt Raymond. Dat de Xenia als een premiumpeer wordt gepositioneerd, heeft volgens hem zowel voor als nadelen. "Het premiumsegment bij de supermarkten zijn vaak de exclusievere lijnen, hierdoor zien we dat door het aanbod regionale peren de verkopen toch iets achterblijven in de periode oktober tot december. Vanaf januari verdwijnen deze peren langzaam en schalen wij op in de verkopen."

Hoewel dit jaar het Xenia-perenseizoen naar waarschijnlijkheid in mei tot een einde zal komen, zal de focus de komende jaren steeds meer op de tweede helft van het seizoen liggen. "Onze intentie is om het seizoen uiteindelijk door te trekken tot augustus. De laatste twee jaar hebben we bewaarproeven uitgevoerd die aantonen dat we de de Xenia-peer prima tot augustus kunnen bewaren", vertelt Raymond.

"Maar we hebben dit jaar ook de nodige uitdagingen. Door het koude voorjaar valt de Xenia iets gebronsder uit dan voorgaande jaren en daarmee verliest het een beetje de premiumuitstraling in het schap. Dat maakt het dit jaar iets moeilijker om de peer te introduceren in nieuwe marktgebieden. Tegelijkertijd zien we in onze bestaande afzetmarkten in Duitsland, Oostenrijk en Scandinaviƫ een groeiende vraag. Ook door de kleinere perenoogst in Italiƫ en Frankrijk winnen we langzaam maar zeker aan naamsbekendheid. Met name de vraag naar grovere (lees 75mm+) peren is goed."

Een regelrecht succesnummer was dit jaar de afzet van de biologische Xenia-peren. "We hadden twee keer zo'n grote oogst als afgelopen jaar, terwijl in Europa de biologische perenoogst bijna gehalveerd was. Dat viel voor ons dus mooi samen. Inmiddels zijn alle bio-peren verkocht, hoofdzakelijk richting de Duitstalige landen, waar twee grote supermarkten de biologische Xenia-peer nagenoeg landelijk hebben gevoerd. Daarmee zijn we twee maanden eerder van de markt met bio-Xenia ten opzichte van vorig jaar."

Voor meer informatie:
Raymond van Ojen
Xenia Europa bv
Kantsingel 16
5349 AJ Oss
+31 (0)6 23 177 152
raymond@xenia-eu.eu   
www.xeniapeer.nl