Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

IATA: Sterke vraag naar luchtvracht met beperkte capaciteit

De vraag naar luchtvracht was in 2021 sterk, maar de capaciteit was beperkt, aldus IATA. De vraag naar luchtvracht steeg in 2021 over het hele jaar met 6,9% ten opzichte van 2019 (7,4% voor internationale operaties) en met 18,7% ten opzichte van 2020, na een sterke prestatie in december 2021.

Dit was de op één na grootste verbetering van de vraag op jaarbasis sinds de IATA in 1990 begon met het monitoren van de vrachtprestaties, na de stijging van 20,6% in 2010.

Terwijl de wereldwijde vraag (gemeten in CTK's) steeg, lag de capaciteit (gemeten in ACTK's) echter 10,9% onder 2019 (12,8% voor internationale activiteiten). De capaciteit blijft beperkt met knelpunten op belangrijke hubs, aldus de IATA.

Uit de cijfers voor december blijkt dat de wereldwijde vraag 8,9% boven het niveau van 2019 lag (9,4% voor internationale activiteiten). Dit was een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de stijging van 3,9% in november en de beste prestatie sinds april 2021 (11,4%). De wereldwijde capaciteit lag 4,7% onder het niveau van 2019 (6,5% voor internationale activiteiten).

Het gebrek aan beschikbare capaciteit droeg bij tot hogere opbrengsten en inkomsten, waardoor luchtvaartmaatschappijen en sommige passagiersdiensten op lange afstand profiteerden van ingestorte passagiersopbrengsten. In december 2021 lagen de tarieven bijna 150% boven de niveaus van 2019, aldus de IATA.

De groeimogelijkheden werden belemmerd door knelpunten in de toeleveringsketen. Arbeidstekorten, deels als gevolg van werknemers in quarantaine, onvoldoende opslagruimte op sommige luchthavens en achterstanden in de bewerking blijven de toeleveringsketens onder druk zetten.

"Luchtvracht had een stellair jaar in 2021," zei Willie Walsh, IATA's directeur-generaal. "Voor veel luchtvaartmaatschappijen vormde het een vitale bron van inkomsten toen de vraag van passagiers in het slop bleef als gevolg van de reisbeperkingen van Covid-19. Groeimogelijkheden gingen echter verloren door de druk van het tekort aan arbeidskrachten en de beperkingen in het hele logistieke systeem. Over het algemeen wijzen de economische omstandigheden in de richting van een sterk 2022."

Voor meer informatie: iata.org

Publicatiedatum: