José Antonio García, directeur van Ailimpo (Spanje):

"Risico op een zeepbel op de citroenenmarkt bestaat"

"Citroen vertegenwoordigt meer dan 65% van het citrusareaal en 70% van de citrusteelt in de regio Murcia. En de komende jaren komt er nog eens 2.000 hectare in productie. Citroen maakt deel uit van het DNA van de mensen van Murcia en het zal het vlaggenschip van onze regio blijven", zegt José Antonio García, directeur van Ailimpo, de Spaanse Interprofessionele Vereniging voor Citroen en Grapefruit.

"Bovendien is Spanje de grootste exporteur van citroen ter wereld. We zenden ons fruit naar meer dan 90 landen. En een aanzienlijk deel van wat in Almería, Málaga en Alicante wordt geteeld, wordt geëxporteerd door bedrijven uit Murcia. Hetzelfde geldt voor de sapindustrie en de verwerking tot essentiële oliën of gedroogde schillen. Ook daarin is Murcia wereldleider. En dan vergeten we nog bijna onze leiderspositie in biologische citroen te vermelden."

Maar nu eisen de stijging van de productiekosten en de daling van de verkoopprijzen hun tol in deze belangrijke sector. "Telers en pakstations zien hun winstmarges bedreigd worden door de sterke druk van klanten en supermarktketens en de inflatoire omgeving doet daar nog een schepje bovenop. Maar dat is eigenlijk een probleem waar de hele tuinbouwsector mee te maken heeft."

"Er zijn ook andere zorgen zoals de impact van de klimaat-verandering, de beschikbaarheid van water en de concurrentie van landen als Turkije, Zuid-Afrika en Egypte, waar de citroenteelt fors de hoogte inschiet. Bij Ailimpo zetten we ons elke dag in om deze problemen aan te pakken", legt José Antonio García uit.

"Het is belangrijk om op macroniveau te werken, zodat elk bedrijf op microniveau de juiste beslissingen kan nemen. Daarom volgen we goed op hoe de teelt in Spanje en in de concurrerende landen evolueert, analyseren we consumententrends en voeren we vraag- en aanbodsimulaties uit."

"Spanje heeft de afgelopen zes jaar 5,3 miljoen citroenbomen geplant. Dat is heel veel in een beperkte tijdspanne en in 2026 komen we daarmee uit op een oogstpotentieel van 1,8 miljoen ton. Maar we zijn niet de enigen die uitbreiden: ook Turkije en Zuid-Afrika zijn aan het boomen."

"Citroen heeft de trend mee in Europa, maar in Azië en Amerika is de groei van de consumptie eerder beperkt. We moeten ons goed informeren, maar we mogen evenzeer zelfbewust zijn, want Spanje is leider op wereldvlak en moet zich als zodanig gedragen. We moeten onze positie in Europa behouden door duurzaam te werk te gaan op economisch, ecologisch en sociaal gebied. We moeten de consument informeren over onze watervoetafdruk, die niet te verslaan valt. Of we kunnen de aandacht vestigen op ons vermogen om elk seizoen 360.000 ton CO₂ af te vangen met ons bos van 16 miljoen citroenbomen in Europa, of ons sociaal engagement naar de arbeiders toe, dat ver boven dat van andere landen uitsteekt. Dat alles heeft waarde en dat moeten we proberen te vertalen in de prijs. Dat is de uitdaging waar we voor staan. Maar de situatie is complex en een van de risico's is dat we in een zeepbel terechtkomen. We moeten realistisch zijn zonder ons te veel te verontrusten. Alleen wie zich goed voorbereidt, haalt de eindstreep."

Bron: laverdad.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven