Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Omdat we het slechte weer voor waren, kunnen we nu nog citrus van hoge kwaliteit aanbieden"

Het Turkse citrusseizoen is voor een teler en exporteur tot nu toe succesvol verlopen, vooral omdat het bedrijf het slechte weer voor was en op tijd de oogst had binnengehaald. En dankzij de goede samenwerking met een logistieke partner, is ook het transport niet echt een issue voor de exporteur. Klanten hebben zelfs meer keuzemogelijkheden op het gebied van transport, toch een luxe in tijden als deze.

Volgens Akin Soyleyen, marketingmanager bij Aksun, een Turkse exporteur van vers fruit, waren er op het gebied van logistiek veel onzekerheden tijdens het citrusseizoen. "Dit jaar wilden we vanwege de pandemie nog voordat het citrusseizoen van start ging goed inschatten welke problemen zich zouden kunnen voordoen. Die denkoefening heeft zijn vruchten afgeworpen. Zo hebben we nu meer transportmogelijkheden en kunnen we onze klanten verschillende opties aanbieden voor het vervoer over zee en over land. In de huidige chaotische tijden is het toch zeldzaam om te kunnen kiezen uit meerdere mogelijkheden."

Soyleyen stelt dat het kunnen oogsten bij goed weer cruciaal is geweest voor het succesvol verloop van het seizoen. "Momenteel verladen we mandarijnen, citroenen en grapefruit, maar ook granaatappelen. We hadden mooi weer tot twee of drie weken geleden. We probeerden onze oogst goed te plannen en vooral de barre kou en mogelijke hevige regens voor te blijven. Dat is gelukt en daarom kunnen we nu nog steeds citrus van hoge kwaliteit aanbieden. Het wordt elke dag kouder, wat de oogst steeds moeilijker maakt. En dat is eigenlijk al zo sinds begin januari."

Volgens Soyleyen is de verwachte daling van de vraag na de kerstperiode uitgebleven. "De vraag is nog steeds sterk vanuit de Europese markt. Vooral mandarijnen laten een stijging zien ten opzichte van vorig jaar. We verwachtten een daling van de vraag na de Kerst, maar dat is dit jaar niet gebeurd. In het Verre Oosten, een markt waar ons bedrijf erg sterk staat, is het toch een ander verhaal. In de aanloop naar het Chinees Nieuwjaar richten klanten zich normaal gezien vooral op mandarijnen en daar gebruiken ze dan al hun capaciteit voor, of dat nu kapitaal of opslag is. En toch is de vraag nu over het algemeen lager dan de afgelopen maanden."

Na een aantal aanzienlijke investeringen in 2019 en vorig jaar, breidt Aksun dit jaar opnieuw de capaciteit in het pakstation uit. "In 2019 hebben we ons huidige pakstation gebouwd, waar we twee verschillende verpakkingslijnen voor citrus hebben en een aparte lijn voor granaatappelen. Toen we het pakstation bouwden, hadden we al uitbreidingsplannen voor 2020-21 en 2021-22. Maar door de onzekerheid op de markten in 2020 moesten we onze investeringsplannen uitstellen naar 2021. Het afgelopen jaar hebben we 14 nieuwe koelcellen gebouwd, waarvan vier met gecontroleerde atmosfeer. Hierdoor konden we meer appelen, citrus en granaatappelen opslaan. Onze opslagruimte kan nu 8.000 ton herbergen. Voor komend jaar zijn we al begonnen met de bouw van meer ruimte voor nog eens 3.000 ton."

Voor de logistieke uitdagingen kon Aksun rekenen op een partner binnen de groep. "De uitdagingen lagen vooral op het gebied van onzekere logistieke kanalen. Maar met de hulp van Petronak, een partner binnen de groep, hebben we de problemen kunnen oplossen. Zij bezitten een gekoelde vrachtwagenvloot en verzorgen al onze binnenlandse en Europese logistieke diensten van deur tot deur. Ze hebben echt fantastisch werk geleverd. Kunnen rekenen op dergelijke logistieke kracht in tijden van pandemie is een enorme plus", besluit Soyleyen.

Voor meer informatie:
Akin Soyleyen
Aksun
90 532 590 75 92 
akin@aksun.com.tr 
www.aksun.com.tr

Publicatiedatum: