31 kas- en vollegrondstelers in nieuwe Duitse telersorganisatie Landfrisch

De directe verkoop van regionale producten uit de eerste hand en een omvangrijke dienstverlening daaromheen, 'zonder omwegen en onnodige tussenhandel': dat is de belofte van de onlangs opgerichte telersorganisatie Landfrisch AG. Met een vollegrondsareaal van circa 2000 ha en 100 ha kassteelt wil het bedrijf de Duitse retail het hele jaar door van verse groenten en vers fruit voorzien en daarbij ook omvangrijke opslagmogelijkheden, fruitlogistiek en dienstverlening aanbieden. We spraken met Labinot Elshani (rechts), de directeur van Landfrisch AG.

Hoe zou u de fundamentele strategie van Landfrisch AG beschrijven?
Labinot Elshani: "Landfrisch AG is opgericht met het idee om voor haar leden, die tegelijkertijd ook aandeelhouders en eigenaren zijn, een moderne en efficiënte verkoop zonder transactieverliezen aan te bieden. De organisatie bestaat momenteel uit 31 telers uit de kasteelt en vollegrondsteelt met een omzetvolume van circa 100 miljoen euro per jaar."

Landfrisch AG verkoopt de producten van regionale telers. Hoe definieert u regionaal?
"Het grootste deel van onze telers is in Nordrhein-Westfalen gevestigd; we hebben echter ook teeltbedrijven in Niedersachsen en Schleswig-Holstein. Bij Landfrisch AG zijn er bedrijven van verschillende groottes, van bijvoorbeeld paksoi- en ijsbergslaspecialisten tot aan het grootste verlichte kasteeltbedrijf in Duitsland. De kasteelt bestaat - onder meer door de deelname van Vitarom - vooral uit allerlei vruchtgroenten, maar ook producten zoals kasaardbeien. Bij de vollegrondsteelt gaat het om het totale productpalet dat in ons klimaat geteeld wordt, bijvoorbeeld sla, kool-, stengel- en wortelgroenten."

Welke gewassen zijn het sterkst vertegenwoordigd, waarbij bestaat er nog potentieel? 
"Kijkt men naar de kasteelt dan is zeker de tomaat het sterkst vertegenwoordigd. Er zijn echter producten die het afgelopen jaar duidelijk aan betekenis gewonnen hebben en inmiddels een vast bestanddeel van onze huidige teelt vormen, zoals bijvoorbeeld aubergines en snackkomkommers. In de vollegrondsteelt zijn sla en koolgroenten zeer sterk vertegenwoordigd. Wanneer men naar ons productportfolio kijken zien we zeker ook potentieel op het gebied van regionale fruitteelt. In principe focussen we ons echter op de verdere ontwikkeling van de afzonderlijke producten. Door de best mogelijke mix uit rassenkeuze en oogsttijdstip proberen we de maximale invloed op smaak en kwaliteit te hebben."

Is het ook voor kleinere c.q. middenstandsbedrijven mogelijk om als lid toe te treden tot Landfrisch AG?
"Natuurlijk bestaat ook voor kleinere bedrijven de mogelijkheid om onderdeel van Landfrisch te worden. Doorslaggevend is daarbij altijd het betreffende product en de specialisatie van het bedrijf."

Wat zijn de belangrijkste meerwaarden van het nieuwe opgericht Landfrisch AG, zowel voor de telers alsook voor de handel?
"Als erkende telersorganisatie komen we optimaal tegemoet aan de stimulering van de telersbedrijven door een moderne en slanke verkoopstructuur. De persoonlijke toewijzing van de telers en de verkoop is de strategische koers van Landfrisch AG. Daarbij telen we voor onze sterke, strategische partners steeds marktconform en conform de vraag en kunnen zo de geteelde hoeveelheid ver voor de start van ieder seizoen coördineren. Kosten die ontstaan worden daarbij toebedeeld aan de veroorzaker en er wordt hierdoor geen gebruik gemaakt van kruissubsidiëring. Met deze verkoopstructuur wordt vooral de verticalisering gestimuleerd en geprofessionaliseerd."

Hoe reageert u als nieuwe dienstverlener op de actuele uitdagingen, bijvoorbeeld wat betreft de logistiek?
"Onze telers en eigenaren vormen professionele telersstructuren op het hoogste niveau, die aan alle eisen van de markt voldoen, zoals het beschikbaar stellen van koelhuizen, vacuümkoeling en verpakkingsmachines. Daarnaast stellen we eigen bundelmogelijkheden ter beschikking, altijd in de buurt van de teler."

In hoeverre streeft u ernaar eigen merken c.q. huismerken in te voeren, bijvoorbeeld met het oog op regionaliteit en herkenbaarheid?
"Onze producten zullen in veel regionale concepten van onze strategische partners te vinden zijn. Landfrisch zal daarbij als distributeur altijd op verkoopverpakkingen te zien zijn. Onze focus zal echter altijd op het product liggen en minder op het merk. Voor de goede smaak kiezen we bepaalde rassen uit en de oogst vindt plaats bij de optimale rijpingsgraad. Voor ons zijn de wederverkopers van onze producten bijzonder belangrijk."

Hoe ziet u de toekomst van de fruitbranche en in het bijzonder van Landfrisch AG?
"De actuele politiek-maatschappelijke veranderingen stellen ons als branche voor uitdagingen die er nog nooit eerder geweest zijn: gestegen stroom- en gasprijzen, gestegen grondstofprijzen, een stijging van het minimumloon, een explosie van de bouwkosten, gestegen logistieke kosten evenals personeelstekort zullen voor veel familiebedrijven een bedreiging voor het voortbestaan vormen. De Duitse teelt is desondanks innovatief, duurzaam en ook moedig. Daarom moeten naar ons idee regionaal geteelde producten ook een duidelijk hogere waardering krijgen. De succesformule voor de toekomst is volgens ons een markt- en vraagconforme teelt gepaard met een bindende en continue afname van deze teelt. Dit alles bij lonende en marktconforme prijzen."

Voor meer informatie:
Labinot Elshani
Landfrisch AG
Walter-Gropius-Straße 28
50126 Bergheim, Duitsland
Tel: +49 2271 9955 410
info@landfrisch.com 
www.landfrisch.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven