Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nacho Doménech, CEO van Agromark:

"De waarde van de Spaanse bloemkool stijgt"

De Spaanse bloemkool wint steeds meer terrein op de Centraal- en Noord-Europese markt en heeft inmiddels al een mooie positie weten in te nemen in het Verenigd Koninkrijk. In Murcia, het belangrijkste Spaanse bloemkoolgebied tijdens de wintermaanden, is de teelt de afgelopen 5 jaar bijna verdubbeld. Toch liggen de volumes nog ver achter op die van broccoli.

"Zes jaar geleden keken de Britse supermarktketens in de winter naar ons om de gaten te dichten wanneer er zich storingen voordeden in de aanvoer vanuit het westen van Engeland", zegt Nacho Doménech, CEO van Agromark, een bedrijf uit Murcia dat is uitgegroeid tot de grootste Spaanse bloemkoolleverancier in de winter.

"Nu haalt het VK in de winter inmiddels alle zessen uit Spanje. De achten, dat is de middelmaat, maakt ongeveer 40-45% uit bij Sainsbury’s, maar bij Marks & Spencer bijvoorbeeld weer de volle 100%. Dat komt door de constante aanvoer, de traceerbaarheid en de kwaliteit van de Spaanse bloemkool. Ons product is qua smaak, kleur en maatvoering toch beter dan de Engelse winterbloemkool", zegt hij.

Door temperatuurschommelingen was er wat producttekort tot de kerstperiode, maar in de maand januari valt alles weer op z’n pootjes. Agromark heeft 85% van zijn bloemkolen in gesloten programma's zitten bij Britse, Nederlandse, Zwitserse en Scandinavische supermarktketens. Voor die laatste gaat het om kleinere maten die individueel verpakt worden.

"Het is een segment dat ons geen windeieren legt. Het product wordt steeds meer gewaardeerd en het heeft een zekere strategische waarde. Broccoli daarentegen haalt vanwege de hoge prijsdruk veel moeilijker tevredenstellende winstmarges", zegt Nacho.

"Door de populariteit van de Spaanse bloemkool is het areaal in Murcia de afgelopen 5 jaar verdubbeld. We hebben Europa nu al een paar jaar laten zien dat ons product volledig betrouwbaar is en dat het 8 maanden lang beschikbaar is. Onze bloemkool verdringt zelfs in veel Europese landen het Bretonse en Italiaanse product, want het klimaat zorgt daar meestal toch voor wat meer uitdagingen. En nu kunnen we het ook in de zomer telen. Dat betekent dus jaarrond bloemkool vanuit Spanje."

Minder speculatie met broccoli
Volgens de teler en exporteur is er dit jaar minder broccoli buiten de programma's aangeplant. De aanvoer op de vrije markt is dus sterk gedaald en er is dus veel minder gespeculeerd.

"Deze maand hadden we wat meer productie, maar het lijkt erop dat met de daling van de temperaturen deze week het volume weer gaat zakken. Qua kwaliteit is het een goed jaar. We hebben geen last van botrytis, omdat het nauwelijks heeft geregend."

Het probleem voor broccoli zit hem in de stijging van de kosten van grondstoffen, elektriciteit, transport en lonen. "We proberen de stijging van de kosten door te berekenen in de verkoopprijs. We moeten tussen de 15 en 20% aanrekenen. Sommige klanten begrijpen dit, andere dan weer niet...", legt Nacho Doménech uit.

"De consumptie van boerenkool blijft gestaag stijgen"
"Agromark brengt ook boerenkool op de markt. Terwijl de afzet van deze groente in voorgaande seizoenen met dubbele cijfers groeide, is de opwaartse beweging momenteel wat afgevlakt," zo vertelt de CEO.

"De consumptie van boerenkool blijft stijgen, maar het gaat langzamer dan in voorgaande jaren. Wij zien nog altijd een toename van de vraag vanuit supermarktketens in Scandinavië, Zwitserland en Nederland. Nederland is nu zelf wel een grote producent, maar het seizoen is er bijna om en dus beginnen ze bij ons te bestellen. Ook in Spanje zie je de groente steeds meer opduiken, zij het nog in kleine hoeveelheden vergeleken met bovengenoemde landen, en dan vooral bij de discounters zoals Aldi en Lidl. Mercadona begint ook boerenkool in het schap te leggen. Boerenkool wordt vooral voorgesneden in zakjes vermarkt."

Voor meer informatie:
Nacho Doménech
O.P. Agromark, S.L
Casa Lugar Nuevo, 65.
30739 Torre de Pacheco (Murcia) - Spanje
Tel: +34 968173201
nacho@agromark.es 
www.agromark.es 

Publicatiedatum: