Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zijn consumenten bereid om gen gemodificeerde CRISPR-tomaten te kopen?

Door veredeling op basis van CRISPR-genbewerking kunnen hoogproductieve tomatenrassen worden ontwikkeld die beter bestand zijn tegen ziekten en plagen, waardoor er minder gewasbeschermingsmiddelen hoeven te worden toegepast bij de teelt. Het onderstaande onderzoek richtte zich op de bereidheid van consumenten tot het kopen van CRISPR-tomaten.

De onderzoekers zagen een duidelijk positief effect van het bieden van informatie over CRISPR-veredelingstechnologie, terwijl het zintuiglijk ervaren van CRISPR-tomaten tijdens een bezoek aan een kas een zwak en overwegend negatief effect had op de bereidheid van deelnemers tot het kopen van CRISPR-tomaten. De onderzoekers ontdekten dat ongeveer de helft van de 32 deelnemers gedurende het experiment constant was in hun keuze voor CRISPR-tomaten. Deze deelnemers waren veelal werkzaam in de wetenschap. Bij de overige deelnemers veranderde hun voorkeur voor CRISPR-tomaten. De meesten bleken in toenemende mate bereid te zijn CRISPR-tomaten te kopen. Deze groep bestond overwegend uit mensen die buiten de wetenschap werkzaam zijn. 

De wetenschappelijke communicatie met betrekking tot de CRISPR GE-veredelingstechnologie zou zich moeten richten op mensen met weinig kennis over deze techniek. Wetenschappelijke informatie over CRISPR-genbewerking zou bij voorkeur verstrekt moeten worden op het moment dat deze nieuwe techniek nog niet bij een breed publiek bekend is en men er nog geen duidelijke mening over heeft gevormd. 

"De CRISPR-tomaten werden vaak gekozen tijdens de keuze-experimenten. 25 van de 32 deelnemers kozen minstens één keer voor een verpakking CRISPR-tomaten. Dit komt overeen met de positieve houding ten aanzien van en het vertrouwen in genetisch bewerkte voedinsmiddelen die de meeste respondenten eerder in een enquête over genetisch bewerkt voedsel hadden laten blijken. Het keuzepatroon voor CRISPR-tomaten dat bij elk van de experimenten werd waargenomen, wijst erop dat veel deelnemers hun keuze voor CRISPR-tomaten baseerden op het feit dat deze minder residuen van gewasbeschermingsmiddelen bevatten. Dit wordt hoger gewaardeerd door consumenten dan een lagere prijs," concludeerden de onderzoekers.

"We zagen dat ongeveer de helft van de respondenten hun mening ten aanzien van CRISPR-genbewerking veranderden gedurende het experiment. In het vierde experiment werden 17 CRISPR-tomatenverpakkingen meer gekozen dan in het eerste. De toegenomen bereidheid tot het kopen van CRISPR-tomaten komt niet overeen met de constante bereidheid tot het kopen van genetisch bewerkte voedingsmiddelen die deelnemers aangaven in de enquêtes die zij tijdens het eerste en vierde experiment invulden. We nemen aan dat bereidheid tot kopen die indirect tot uitdrukking kwam tijdens het keuze-experiment, een betere afspiegeling is van de werkelijke bereidheid tot het kopen dan de zelfbeoordeling in de enquête."

Lees het hele onderzoek terug op www.researchgate.net.

Götz, Linde & Svanidze, Miranda & Tissier, Alain & Duran, Alejandro. (2022). Consumers’ Willingness to Buy CRISPR Gene-Edited Tomatoes: Evidence from a Choice Experiment Case Study in Germany. Sustainability. 14. 971. 10.3390/su14020971. 

Publicatiedatum: