Franse consumentencoöperatie creëert succesvol eigen merk

Het Franse merk C’est qui le patron?! (Wie is de baas?) boekt succes in Frankrijk. Het concept is ongebruikelijk: het gaat om consumenten die een eigen merk creëren en gezamenlijk bepalen wat zij willen laten produceren en welke prijs zij bereid zijn daarvoor te betalen. Maar het lijkt goed te werken. 

Een merk geboren uit nood
In 2016 was er crisis in de Franse melksector. De export stagneerde, de productie steeg en de melkprijs die een veehouder kreeg daalde sterk. 22 cent per liter was vaak ontoereikend om een veehouderij-bedrijf draaiende te houden. Dat was ook het geval voor boer Martial Darbon, destijds voorzitter van de coöperatie Bresse-Val de Saône en één van de 50 melkveehouders die bijna failliet gingen in de regio.

Darbon probeerde burgers en regionale winkels te mobiliseren en distribueerde pamfletten bij supermarkten. De directeur van een lokale Carrefour Market las zo’n pamflet en na een gesprek met de initiatiefnemer beloofde hij hem dat hij de noodkreet zou doorgeven aan de landelijke directie van de supermarktketen. Een graantje was geplant voor het nieuwe merk  'C’est qui le patron?! – La marque du consommateur.' (Wie is de baas? - Het consumentenmerk'.)

Het merk kwam tot stand op initiatief van Nicolas Chabanne, die ook aan de wieg stond van de in Frankrijk bekende campagne om zogenaamde 'gueules cassées' ('lelijke groenten en fruit') te eten. Verpakkingsfabriek LSDH en supermarktketen Carrefour waren vanaf het begin partners van het consumentenmerk, dat inmiddels ook bij andere ketens en in meer dan 7000 winkels te koop is.

Opvallende verpakking en een duidelijk statement

'C’est Qui Le Patron?! - La marque du Consommateur' valt qua uniforme verpakking duidelijk op in de schappen. Het heldere statement dat telers en producenten een eerlijk deel van de verkoopprijs verdienen spreekt de Franse consumenten aan.

Waar staat het merk garant voor?
Op de website van het merk is te lezen dat de doelstelling van deze consumentencoöperatie solidariteit is. Sinds de oprichting van de coöperatie in 2016 werkt zij aan een ecosysteem dat zowel boeren steunt als gericht is op de toekomst. De leden ontwikkelen gezamenlijk producten, waarbij garanties worden gegeven aan de producenten en hen zo te helpen om te kunnen leven van hun werk. Eerste uitgangspunt is een eerlijke prijs, gebaseerd op:

  • Stabiele afnameprijzen (een gegarandeerde minimumprijs die niet fluctueert met de markt),
  • Een vergoeding die producenten ook in staat stelt om in hun bedrijf te investeren,
  • 3-jarige contracten die het mogelijk maken voor de boeren om een gerustere blik op de toekomst te hebben.

Het solidaire karakter van het coöperatieve consumentenmerk uit zich ook door middel van initiatieven ten behoeve van duurzame landbouw: de consument betaalt een paar cent extra en draagt zo financieel bij aan bijvoorbeeld biodiversiteit, bescherming van bijen of steun aan producenten die overstappen naar biologische productie.

Daarnaast doet de coöperatie aan winstdeling met mensen in nood. Zo werd in april 2020, toen gedurende de coronacrisis de verkoop van meest noodzakelijke levensmiddelen - ook van CQLP producten - sterk steeg, door de leden besloten om een solidariteitsfonds op te richten. De opbrengst van de extra verkoop werd via dit fonds toebedeeld aan diverse initiatieven (steun aan verzorgend personeel, voedselbanken, noodlijdende boerenbedrijven, etc).

Gezien het voortduren van de sanitaire crisis en de grote economische consequenties daarvan, hebben de leden van de coöperatie in 2021 bijna unaniem besloten om de totale winst toe te bedelen aan boeren en verzorgend personeel in nood. Iedere maand wordt verslag gedaan over de hoogte en de besteding van de fondsen. Over de maanden januari tot en met oktober 2021 ging het om een bedrag van ruim 760.000 euro.

Bron: Agro Berichten Buitenland


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven