Goran Milevski

"Vanaf onze nieuwe locatie willen we onze activiteiten in de Balkan geleidelijk uitbreiden"

In veel steden in Duitsland is de plaatselijke groothandelsmarkt nog steeds een belangrijk handelsknooppunt. Ook op de Neurenbergse groothandelsmarkt aan de Leyher Straße worden dagelijks tonnen groenten en fruit verhandeld. Vorig jaar heeft het familiebedrijf Milevski echter voorgoed afscheid genomen van het verscentrum. Wij spraken met de directeur Goran Milevski (rechts op foto) over de moeilijke beslissing en de toekomst van het bedrijf.

Milevski GmbH was aanvankelijk als klein bedrijf gevestigd aan de rand van de Neurenbergse groothandelsmarkt en sinds 2017 als moderne servicepartner voor Zuid-Duitse vakhandelaren en groothandels, maar ook voor retailers. Sinds die tijd zijn er meer dan ca. 1.200m² gekoelde opslagruimte (6 koelcellen en 3 klimaatzones), ultramoderne sorteer- en verpakkingscapaciteiten en een picking- en verzendingszone bijgekomen. Parallel aan de kernactiviteiten werd in het najaar van 2019 een groothandelsstand geopend voor de klanten in de gespecialiseerde detailhandel en de horeca. Wegens sluitingen van restaurants werd na enkele maanden besloten de standverkoop stop te zetten.

Optimale verkeerslocatie
In oktober vorig jaar volgde de verhuizing naar het zuidelijke Langwasser-district. "In de zomer dachten we na over de toekomst," zegt Goran Milevski. Tegelijkertijd kreeg de directie echter een aantrekkelijk vestigingsaanbod in het district Neurenberg-Langwasser. "Op de nieuwe locatie is een vergelijkbare bedrijfscapaciteit van ongeveer 1.100 m², met optimale omstandigheden voor de opslag van groenten en fruit. De gunstige verkeersligging en de nabijheid van de snelweg hebben voor ons een doorslaggevende rol gespeeld en daarom hebben wij besloten te verhuizen."

Uitbreiding van import uit de Balkan
Met de nieuwe locatie ziet het bedrijf de toekomst met vertrouwen tegemoet. De onderneming heeft zich ten doel gesteld producten uit het geboorteland van de ouders, Macedonië, en de omliggende Balkanstaten aan te bieden aan Duitse retailers en andere klanten. Milevski: "Wij willen onze activiteiten in de Balkan in de toekomst uitbreiden en ons steeds meer specialiseren in eigen import en de marketing van deze producten, omdat wij het enorme exportpotentieel van deze regio voor ons hebben ingezien. Wij zijn ervan overtuigd dat we samen met onze leveranciers kunnen voldoen aan de hoge eisen van de Duitse markt op het gebied van verpakking, kwaliteit en kalibratie."

Rusland, dat jarenlang de belangrijkste afzetmarkt was, heeft de afgelopen jaren merkbaar aan belang ingeboet. West-Europa komt nu dan ook steeds meer in het vizier van de Balkanproducenten. "In de eerste plaats zien wij een groot potentieel voor zacht fruit uit Macedonië en Servië, evenals voor Bosnische pruimen. Maar ook appels en watermeloenen komen in aanmerking. Tegelijkertijd hebben we de eerste contacten gelegd in Bulgarije, omdat de verwerking van de invoer veel gemakkelijker is geworden door het EU-lidmaatschap", zegt Milevski.

Investeringen en know-how
Volgens Milevski is de invoering van Balkanproducten op de Duitse markt tot dusver mislukt, vanwege de minimale investeringen en subsidies door de overheid. "Dit is nu snel aan het veranderen. Vooral de grotere productiebedrijven hebben de laatste jaren zwaar geïnvesteerd, bijvoorbeeld in machines, teelttechnologie en nog veel meer, en hebben daardoor aan slagkracht gewonnen. Intussen hebben zij ook veel ervaring en know-how opgedaan op het gebied van gewasbeschermingsmiddelen en kwaliteitsbeheer. Alle elementen zijn nu aanwezig om het exportpotentieel te benutten."

Voor meer informatie:
Goran Milevski
Milevski fresh fruit & vegetables
Kreuzburger Str. 12
90471 Nürnberg, Duitsland
+49 911 32162210
gm@milevski.de     


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven