Economen waarschuwen voor aanwakkeren inflatie

Wereldwijde omzet scheepvaartmaatschappijen bedroeg in 2021 $150 miljard

Verwacht wordt dat de zeevaarttarieven tot ver in 2022 hoog zullen blijven, wat nog een jaar van ongelooflijke winsten voor de wereldwijde vrachtvervoerders inluidt, waarbij kleinere bedrijven en hun klanten de rekening betalen.

De spotprijs voor een 40-voet container naar de VS vanuit Azië bedroeg vorig jaar meer dan 20.000 dollar, inclusief toeslagen en premies, vergeleken met minder dan 2.000 dollar een paar jaar geleden, en schommelde onlangs rond de 14.000 dollar. Bovendien betekenen de krappe containercapaciteit en de congestie in de havens dat de langetermijntarieven, die zijn vastgelegd in contracten tussen vervoerders en verladers, naar schatting 200% hoger liggen dan een jaar geleden, wat duidt op hoge prijzen voor de nabije toekomst.

Terwijl grote afnemers van goederen over zee de mogelijkheid hebben om betere voorwaarden te bedingen of de extra kosten op zich te nemen, kunnen kleinere importeurs en exporteurs - vooral die in arme landen - die kosten niet gemakkelijk doorberekenen of lange perioden van gespannen cashflows opvangen. Deze situatie werpt dan ook een licht op de marktconcentratie van scheepvaartmaatschappijen, en hun wettelijke immuniteit voor antitrustwetten.

Het Deense A.P. Moller-Maersk A/S, 's werelds op één na grootste containervervoerder, was vorig jaar op weg naar een jaarwinst die zijn gecombineerde resultaten van de afgelopen negen jaar zou evenaren of overtreffen.

Bron: economictimes.indiatimes.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven