Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michiel Meijering en Frank Poelman, Landjuweel:

"Mooie start van het nieuwe jaar op de aardappelmarkt"

Tholen - "De stemming op de aardappelmarkt ontwikkelt zich momenteel positief," vertelt inkoper Frank Poelman van aardappelgroothandel Landjuweel uit Oosternieland. "Nu is januari traditiegetrouw een goede aardappelmaand. Na de feestdagen pakken veel mensen de AGV-maaltijd weer op en er zijn ook de nodige acties bij de supermarkten. Dat zorgt ook dit jaar weer voor een mooie start van het jaar in de aardappelverkoop." 

"De prijzen waren het grootste gedeelte van het seizoen stabiel, maar inmiddels laat vooral de frietmarkt een stijging zien en noteert ook de tafelaardappelmarkt in het kielzog een plusje. De beurzen noteren regelmatig een halfje erbij en de termijnmarkt is inmiddels opgelopen naar 22 cent", vervolgt de inkoper. "Dit heeft meerdere oorzaken. Het areaal is dit jaar een stuk lager en met de gemiddelde opbrengsten kom je tot een lagere opbrengst."


Michiel Meijering en Frank Poelman van Landjuweel

"Bovendien is het uitvalpercentage vrij hoog. In de frietaardappelen is holheid een aandachtspunt, terwijl bij de tafelaardappelen er veel groene aardappelen zijn. Tussen de verschillende rassen zie je niet zoveel uitschieters. Inwendig zijn de aardappelen over het algemeen prima, maar met name in de vastkokende rassen zijn er ontzettend veel aardappelen met groen. Er zijn partijen met wel 20-25% tarra", vervolgt de inkoper.

"Voor de prijsvorming zijn dat gunstige facturen. Met name vanuit de frietindustrie is de vraag stevig en je ziet vaak dat de ene markt de andere meetrekt. De kans is dan ook groot dat ook de tafelmarkt gaat stijgen. Het is nog speculatief, maar het is mogelijk dat de frietfabrieken geschikte tafelaardappelen gaan gebruiken. Al met al, de stemming is erg positief, maar het moet er nog wel even uitkomen. Als je exporteurs spreekt, loopt dat ook nog geen storm, al verwacht men wel meer vraag vanuit Oost-Europa."

De afzet van bio-aardappelen is volgens hem de laatste jaren vrij stabiel. "Het was een phytophthora-gevoelig jaar en door de lagere opbrengsten zijn de prijzen stevig. Ook van de traditionele rassen, zoals Bildtstar, Eigenheimer en Irene, die met name in het noorden van het land in trek zijn, lijken er niet al te veel te zijn. Maar mogelijk houden de telers hun kaarten tegen de borst uit hoop van een verdere plus in de prijs." 

"Tegelijkertijd hoop je dat telers niet té lang wachten om te verkopen. De prijs kan ook te hoog worden, waardoor de verkoop stagneert. Bij mooi weer in het voorjaar, hebben weinig mensen meer vijf keer per week aardappelen op het menu. Veel zal afhangen van het voorjaar. Of we op tijd kunnen poten en rooien kan bepalen of het seizoen elf of dertien maanden duurt. Aan het einde van het seizoen weten we het."

Ook zijn collega Michiel Meijering van de verkoop is positief gestemd over de situatie op de aardappelmarkt. "Feitelijk zijn de afgelopen twee jaar erg goed geweest voor de aardappelen. In 2020 zagen we door de coronamaatregelen een gigantische stijging van de aardappelverkoop bij de retail en die afzet houden we nu nog steeds mooi vast, want de verkochte eenheden blijven goed op peil."

"In het begin van de coronacrisis was er nog wat meer prijsdruk vanuit de retail en die stabiliseert nu ook. Dat is voor iedereen goed. Met een stabiele consumentenprijs en een relatief hoge inkoopprijs kan de hele keten ervan mee profiteren. Want hoewel de promotiedruk lager ligt, blijven de aantallen op niveau en dat is een hele mooie ontwikkeling. "Verder is een positieve ontwikkeling dat de online verkoop serieuze vormen begint aan te nemen. Lag die eind 2019 nog niet op 3%, inmiddels ligt dit aandeel stabiel op 6%. Hier kunnen we met ons private label goed op inspelen." 


Le Bistro-speciaalaardappelen

Bij Landjuweel zien we bovendien dat onze verkopen boven de markt uitstijgen, dus wij zijn dik tevreden", vervolgt Michiel. "De afzet van de traditionele rassen onder ons merk Jongens van de Klei loopt stabiel goed. Daarnaast zetten we fors in op Le Bistro, een gemakslijn van speciaal geteelde rassen met verschillende toepassingen, gericht op de toekomstige klant. Binnenkort gaan we onze nieuwe lijn testen bij een aantal winkels van de supermarkt Poiesz om te kijken welke toepassing het beste aanslaat bij de verschillende doelgroepen."

"Ook vanuit de Duitsland, vanouds toch een vrij traditionele markt, zien we interesse in Le Bistro. Kozen de Duitse supermarkten voorheen met specialiteiten vaak voor Franse aardappelen met een ander schaaltje of kleurtje, inmiddels ligt nu ons product ook in de Duitse schappen. Bovendien zien we ook bij de Duitse supermarkten steeds meer aandacht voor duurzaamheid en daar kunnen wij goed op inspelen, gezien alle inspanningen die we daar de afgelopen jaren voor hebben verricht. Al met al mooie ontwikkelingen waar we trots op zijn."

Voor meer informatie:
Frank Poelman / Michiel Meijering
Landjuweel B.V.
Tel: +31 (0)595 454 200
f.poelman@landjuweel.nl
M.Meijering@landjuweel.nl 
www.landjuweel.nl