Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Een nieuwe industrie kan een tweede leven geven aan kakiresiduen en -overschotten"

Eerste vegan kakileer ter vervanging van dierlijk leer in Spanje

In de afgelopen vijf jaar is de Spaanse kaki-oogst exponentieel gegroeid. Het overaanbod en moeilijk te bestrijden plagen en ziekten zorgen er nu evenwel voor dat de helft van de oogst niet eens op de markt wordt gebracht.

Met 85% van de oogst is de Valenciaanse Gemeenschap het belangrijkste kakiteeltgebied in Spanje. Op de Valenciaanse percelen worden jaarlijks meer dan 300 miljoen kilo kaki’s geteeld.

Deze situatie bracht het Valenciaanse bedrijf Laserfood ertoe het eerste vegan textiel op basis van kaki als vervanger voor dierlijk leer te lanceren. Het nieuwe product, PersiSKIN genoemd, biedt een oplossing voor het overschot aan kaki’s in de Valenciaanse boomgaarden door de vervaardiging van een vegan textielsubstituut dat voor de volle 100% bestaat uit natuurlijke producten.

Het bedrijf, dat zich momenteel in de beginfase van de productpresentatie bevindt, heeft € 500.000 geïnvesteerd in de ontwikkeling van het product en in het octrooi. "In de komende maanden zullen we naar schatting tot € 2 miljoen investeren in de productiefase die in mei van dit jaar van start gaat. We zullen daartoe een eerste fabriek openen waar de stof zal worden gemaakt die uiteindelijk op de markt zal worden gebracht", zegt Jaime Sanfelix, directeur van Laserfood.

De nieuwe stof is milieuvriendelijk, duurzaam en onderdeel van de circulaire economie in de regio.

Een nieuwe industrie
"Het belangrijkste doel van het textiel dat we hebben gecreëerd, is het uitbouwen van een nieuwe industrie die het volledige gebruik van alle afval en overschotten bij de teelt van kaki mogelijk maakt", legt Sanfelix uit. "Op deze manier proberen we de huidige situatie waarin de Valenciaanse telers zich bevinden, op te lossen door waarde te geven aan producten die momenteel niet op de markt worden gebracht."

Aan de andere kant streeft het bedrijf er ook naar in de kakiteeltgebieden een nevensector te creëren voor het gebruik van dit nieuwe textiel, zoals werkplaatsen voor de vervaardiging van lederen kleding, schoenen en accessoires, waardoor honderden nieuwe banen kunnen worden gecreëerd. Cirilo Arnandis, voorzitter van een plaatselijke telersvereniging en van de Toezichtsraad van de BOB Kaki Ribera del Xúquer, benadrukt dat dit project een interessante afzetmogelijkheid kan bieden aan de bedrijven die door marktproblemen de kaki’s niet op de versmarkt kunnen verkopen en ook niet naar de verwerkende industrie voor sap of andere derivaten kunnen bestemmen.

"Het gebruik van commercieel minder geschikte producten en afval van verwerkte kaki’s kan een extra bron van inkomsten zijn, een aanvulling op het inkomen uit de afzet op de versmarkt. Dit kanaal kan onze sector weer nieuw leven inblazen", zegt Arnandis.

Dit nieuwe product is tot stand gekomen met de medewerking van AITEX, een nationaal centrum voor onderzoek, innovatie en geavanceerde technische diensten ten behoeve van bedrijven in de textielsector. Voor de financiering van het project is vooral een beroep gedaan op eigen middelen, maar deels ook op de publieke middelen van het Nationale Centrum voor Industriële Technologie-ontwikkelingen (CDTI). "Financiering blijft nodig voor de productiefase en de uitbreiding van het bedrijf die dit jaar zullen plaatsvinden", vertelt de directeur van het bedrijf. 

Laserfood ontwikkelde in 2006 een onuitwisbare markeertechnologie voor groenten en fruit. In samenwerking met de EU promoot de onderneming het Laser Mark-project om aan te tonen dat het gebruik van deze nieuwe technologie in plaats van etiketten de CO2-voetafdruk van labels met 99,9% vermindert. Momenteel brengt Laserfood zijn technologie in meer dan 10 landen op de markt. In het kader van een uitbreidingsfase lanceert het bedrijf nieuwe projecten, zoals PersiSKIN, een initiatief dat een oplossing wil bieden voor het overschot aan kaki’s in de Valenciaanse Gemeenschap door de productie van een vegan alternatief voor dierenleer dat voor 85% uit kaki bestaat.

Voor meer informatie:
Jaime Sanfelix
Laserfood
+34 606 80 17 56
jsanfelix@laserfood.es
www.persiskin.es 
Skype: jaime.sanfelix 

Publicatiedatum: