Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omikron, winterweer en logistieke problemen zorgen voor lege schappen in de VS

In Noord-Amerika treffen consumenten bij hun lokale supermarkt opnieuw lege schappen aan. Covid-19 blijft één van de voornaamste oorzaken van dit probleem. "De recente golf aan Omikron-besmettingen heeft het bestaande tekort aan arbeidskrachten verergerd," zegt Brad Rubin, adviseur food & agribusiness bij het in San Francisco gevestigde Wells Fargo. "Nu werknemers zich in de hele toeleveringsketen massaal ziek melden, lopen de logistiek en verlading vertraging op. Wanneer er wordt gewerkt met een zogenaamd 'just-in-time'- voorraadsysteem, met lage voorraden, kunnen hierdoor bevoorradingsproblemen ontstaan."

Dan is er ook nog het weer. De winterse weersomstandigheden in het midwesten en noordoosten van de VS vormen eveneens een uitdaging voor de bevoorrading. "Daar bovenop komt nog het probleem dat een grote leverancier van voorverpakte sla en bladgroenten verschillende producten heeft teruggeroepen vanwege het risico op listeria-besmetting," voegt Rubin eraan toe. 

Hij merkt op dat de toeleveringsketen overgeleverd is aan zowel het weer als het virus. "Zolang er een tekort aan arbeidskrachten is, zullen de transportkosten blijven stijgen, omdat logistieke bedrijven hogere lonen betalen om personeel aan te trekken om aan hun contractverplichtingen te kunnen blijven voldoen," legt Rubin uit. "Als het virus ervoor blijft zorgen dat er geen mensen zijn om product te oogsten, verwerken of verladen dan zullen deze problemen gedurende een langere periode blijven bestaan. Ik hoop echter dat we in het voorjaar weer geleidelijk naar de normale situatie terug zullen kunnen keren."



De rol van import
Het jaargetijde speelt ook een rol. "In de VS worden de meeste groenten en fruit tussen mei en oktober geproduceerd, wat betekent dat groenten en fruit in de wintermaanden wordt geïmporteerd," vertelt David Branch, die eveneens als adviseur food & agribusiness werkzaam is bij Wells Fargo. "Van de €12,3 mld aan vers fruit dat in 2019 werd geïmporteerd, was ongeveer de helft uit Mexico afkomstig, terwijl een kwart van de geïmporteerde groenten (€8 mld) uit Mexico kwam."

Het leeuwendeel van de uit Mexico geïmporteerde AGF wordt per vrachtwagen naar de VS verladen, het overige deel wordt per zeevracht verstuurd. "De toenemende congestie in havens aan zowel de west- als oostkust en het tekort aan chauffeurs hebben een voortdurende impact op de beschikbaarheid van verse AGF in de VS," zegt Branch. 

Hij voegt eraan toe dat twee derde van het verse fruit en een derde van de verse groenten in de VS worden geïmporteerd. "Dit importniveau wordt aangejaagd door de jaarronde vraag naar verse producten en het feit dat bepaalde groenten- en fruitsoorten niet op commerciële schaal in de VS worden geteeld, waaronder bananen en andere exoten, en dus geïmporteerd moeten worden," aldus Branch. 

Links Brad Rubin en rechts David Branch

Wordt het weer hamsteren?
Betekent dit dat de taferelen zoals aan het begin van de pandemie zich zullen herhalen en consumenten weer gaan hamsteren? Niet noodzakelijk, aangezien retailers hebben geleerd van deze uitdagende periode in het voorjaar van 2020. 

"Sommige winkels hebben aankooplimieten ingesteld. Zo beperkt Costco het aantal stuks dat consumenten van een bepaald product aan mogen schaffen," zegt Rubin. "In andere regio's, waaronder Californië, is AGF ruimer beschikbaar omdat veel ervan in de staat zelf wordt geteeld. Toch stellen leveranciers beperkingen in voor retailers, waardoor consumenten alsnog vroeg in de morgen boodschappen moeten doen om de producten die zij willen te kunnen bemachtigen. Ik denk echter dat we verder van een 'hamster'-scenario verwijderd zijn dan de meeste mensen denken. Er zijn volop levensmiddelen beschikbaar in het systeem. Momenteel zijn het transport en de mankracht die nodig is om de producten te verladen het grootste probleem."

Dit betekent dat consumenten lege winkelschappen in sommige gevallen gevuld zullen zien worden met andere producten. "Voor winkels die producten aanbieden is het van belang hoe creatief zij zijn met de inkoop en het verkrijgen van producten," zegt Rubin. "Diversificatie op het gebied van productinkoop is een gezonde bedrijfsstrategie en ik denk dat de grotere levensmiddelenketens hun risico's zouden beperken met een leveringsstrategie waarmee meer product voor consumenten zeker kan worden gesteld."

Voor meer informatie: 
Sarah Hatch
Wells Fargo
sarah.hatch@wellsfargo.com  
www.wellsfargo.com 

Publicatiedatum: