Railshuttles naar Kehl/Straatsburg stijgt naar zeven

Het aantal container railshuttles van en naar de regio Kehl en Straatsburg is onlangs van vijf naar zeven gestegen. MMRIntermodal Services is per november van twee naar drie omlopen gegaan op Straatsburg. Daarnaast heeft C3C de Alsace Rotterdam Express uitgebreid met een lijndienst op deze Franse stad.

De laatstgenoemde trein, een initiatief van de C3C-samenwerking tussen Danser Group, Haeger & Schmidt Logistics en Ultra-Brag begon in 2015 en kende reeds drie wekelijkse diensten op Kehl in Duitsland. "Er was nu extra ruimte op terminal Strasbourg-Nord; vandaar deze uitbreiding", aldus Michel Bot, Sales & Marketing manager bij de Danser Group. "We voegen hiermee wekelijks 90 TEU import en 90 TEU export toe aan ons volume. Voor klanten maakt Kehl of Straatsburg niet uit in dit industriële grensgebied."

Verder uitgebreid
Kehl en Straatsburg vormen eigenlijk één agglomeratie, waarbij laatstgenoemde aan de Franse zijde van de Rijn ligt en Kehl aan de Duitse kant. "We bedienen hiermee de Franse Elzas en het Duitse Baden Württemberg, maar bieden ook aanvullend transport naar Zwitserland per binnenvaart", vult Maik Bastian aan, general manager van de Intermodal-divisie van Haeger & Schmidt Logistics. "Het is dat we tegen capaciteitsbeperkingen in Rotterdam en de last mile-afhandeling in Frankrijk en Duitsland aanlopen, anders hadden we het aantal spoorshuttles zeker nog verder uitgebreid."

Eenzelfde geluid is te horen bij Mattijs Nollen, managing director bij MMR Intermodal Services. "De volumes nemen in rap tempo toe. In een paar jaar tijd zijn we met elkaar van nul naar zeven spoordiensten per week gegaan. Er gaat van alles mee: van elektronica tot meubels en van auto-onderdelen tot aan verlichtingsarmaturen. En zeker… als exportlading zit er ook aardig wat wijn op de trein." Met de derde omloop voegt MMR 103 TEU aan capaciteit heen en weer toe. "Ik sluit een vierde shuttle niet uit, maar drie is optimaal efficiënt in verband met de benutting van materieel."

Nieuwe spoorterminal
Via de twee trimodale terminals van de Port Autonome de Strasbourg en de ene in Kehl wordt op jaarbasis zo’n 400.000 TEU overgeslagen. Directe spoor- en binnenvaartdiensten verbinden de terminals met de zeehavens van onder andere Rotterdam. Op termijn wil Straatsburg het huidige containervolume per trein verdubbelen en nieuwe spoordiensten gaan exploiteren naar China, Duisburg, Oost-Europa en Spanje. Een nieuwe spoorterminal in het zuidelijke havengebied wordt onderzocht.

"In 2021 is het railverkeer tussen Rotterdam en Straatsburg verdubbeld", aldus Maria Cherkasova, verantwoordelijk voor de multimodale ontwikkeling van Port de Strasbourg. "De nieuwe terminal biedt uitgebreide kansen voor verdere groei; ook voor wat betreft de verduurzaming van het transport. Spoor is een efficiënte, milieuvriendelijke manier van vervoer. Samen met de gemeente Straatsburg ondersteunen we dat zeer. Onze haven ligt immers op korte afstand van het stadscentrum van Straatsburg."

Bron: Port of Rotterdam


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven