Jelte van Kammen (Harvest House) gooit knuppel in het LinkedIn-hok

"Bundeling van aanbod enige antwoord om de positie van de producent in de keten te verstevigen"

"Helaas hebben we nog steeds geen andere oplossing gevonden en is bundeling van aanbod het enige antwoord om de positie van de producent in de keten te verstevigen. Door de enorme kostprijsverhogingen waarmee we geconfronteerd zijn, wordt dit weer pijnlijk duidelijk. We zijn er niet in geslaagd om zoals A-merk fabrikanten de kranten te halen", zo reageert CEO Jelte van Kammen van Harvest House op een opinie-artikel van Ton van der Scheer in GF Actueel.

"Met vruchtgroenten in het assortiment zijn er 7 producenten-organisaties en een 15 tal individuele telers, alleen al in Nederland. Al deze partijen proberen allemaal met hetzelfde product, door de beperkte zelfde voordeuren in het schap te komen van de supermarkt. We weten allemaal dat dit niet leidt tot een betere prijs voor de producent. We moeten niet de retail hier de schuld van geven, maar zelf zorgen dat er minder aanbieders komen. Of… is er een andere oplossing?", zo gooit Jelte een knuppel in het LinkedIn-hok.

De reacties zijn niet van de lucht:

"Helemaal mee eens Jelte. Concentratie van aanbod was in 2014/2015 bij de oprichting van HOT (Herstructurering en Ontwikkeling Tuinbouw) een van de doelstellingen. FVO (Federatie Vruchtgroenten Organisaties) was toen een van de 5 satellieten binnen HOT. FVO was de satelliet met “afzet” op de agenda. Nu doorpakken…?", aldus voormalig Rabobank-man Cor Hendriks.

"Hoe lang nog praten, ik zou eerder zeggen kom als Nederlandse tuinbouw tot besef dat bundeling van krachten het enige antwoord is", zegt vastgoedadviseur Erik den Drijver.

Sinds eind 90 jaren zijn er meer aanbieders. Dan onder de voormalige veilingen. Vanaf die periode is er “veel” gepraat. Nadien helaas weinig meer veranderd in aanbod bundeling. Start met wederom praten om tot elkaar te komen. Okay misschien heeft een ander 0,01€ meer. Maar liever dat. Dan allemaal 0,10€ te weinig voor jullie producten. Wens alle aanbieders wederom veel wijsheid om tot elkaar te komen. In ieder geval heel veel succes in deze onzekere tijden", aldus Dick de Jong.

Bundeling van krachten is inderdaad een van de oplossingen! Grote en sterke Coöperaties hebben de toekomst Wat wij het afgelopen jaar gedaan hebben in Zuid Limburg door te fuseren met Fruitmasters is een belangrijke stap voor de Fruitteelt sector in deze regio geweest. Met elkaar praten en niet bang zijn om Heilige Huisjes te slopen is hierbij belangrijk, evenals het opzij zetten van ego’s en (eigen) belangen. Ik geloof erin! Mooie uitdaging voor de sector in 2022", zo stelt Ad Pollux.

Arie Vermaas van het KCB voegt daaraan toe: "Kijk niet alleen naar de supermarkten ga ook mee met de start-ups als Rechtstreex of Pieter Pot en Boerschappen. Heb oog voor de gehele markt en zorg dat de supermarkt niet alleen de AA kwaliteit pakt maar ook eerlijke prijzen geeft en rekent voor de minder fraai uitziende Nederlandse natuur producten. 

Edwin Vanlaerhoven (Certhon) denkt dat er enorme kansen liggen op het gebied van internationaliseren (en iets minder exporteren). :Als ik kijk wat er in diverse landen voor lokaal geproduceerd product betaald wordt én wat de teelt- en vermarketingskennis in die landen is t.o.v. Nederland dan liggen er ongekende mogelijkheden voor Nederlandse ondernemers (zowel teelt als ook voor afzetpartijen). Natuurlijk moeten we blijven zorgen voor een gezonde sector in Nederland maar groei zal vooral komen uit productie in het buitenland. De techniek is er al, de kennis hebben we in Nederland ook alleen blijkbaar willen velen nog niet echt. Als 'wij' het niet doen dan wordt deze kans überhaupt wel verzilverd door buitenlandse partijen. Gelukkig zijn er al succesvolle voorbeelden (vooral ook binnen Harvest House telers)."

"Hoe doen de a-merken het? Die maken onder andere heel veel, gericht reclame en de consument wil dat dan kunnen kopen. Want als het niet in de winkel A te koop is dan gaan ze naar winkel B. En dat praat makkelijker met de 5 inkopers van Nederland dan wanneer je een vergelijkbaar (bijna) merkloos artikel hebt. Want die jongens of meisjes spelen je tegen elkaar uit. Dus moeten we werken aan vraagcreatie op consumenten niveau en aan kwaliteits- en smaakbewustzijn. Hoeveel consumenten weten het verschil in smaakbeleving. En wat hebben we er zelf aan gedaan? Er is dit jaar een Floriade. Hoeveel AGF promotie gooien we er tegen aan?", zo reageert Rob Baan van Koppert Cress.

"In de voorgaande commentaren zie ik de discussie over merkenbeleid. Ik denk zeker dat dit een deel van de oplossing is. Kijk maar naar de Pink Lady appel. Echter ook producenten van A merken hebben met prijsdruk van de retailmarkt te maken. Ik ben het met Jelte van Kammen eens dat meer bundeling een ander deel van de oplossing zou kunnen zijn al denk ik ook dat dat een illusie is. Wellicht zou een verandering in de mededingswetgeving die vooral consumenten beschermt en die nu geen bescherming biedt aan primaire producenten ook kunnen bijdragen aan een oplossing. Kortom de oplossing zit in de mix", aldus Patricia Hoogervorst.

Waarop Jan Prinsen reageert: "Met de Pink Lady is het lang goed gegaan. Alle winkels verkochten deze appel omdat ze hem duur konden verkopen.. sommige klanten kopen altijd de duurste dingen. MAAR: er komt nu verandering , ik zie dat ook Lidl en Aldi hem nu verkopen en er acties 1 plus1 komen bij Delhaize. Dit het is uitkijken wat de toekomst zal worden. Tot zolang er meer vraag dan aanbod is kunnen er hoge prijzen gemaakt worden . Maar in de groenten is er meestal van alles teveel en dat is het probleem. Als je dan de markt op moet met je tomaten ben je een sukkelaar zeggen ze bij ons. Wie doet wat anderen doen kan alleen met de prijs omlaag las ik eens."

Klik hier voor meer reacties


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven