Manuel Baides, manager van Fruta de Autor (Spanje):

"We kunnen de vraag naar clementines niet bijhouden"

De Spaanse clementine- en mandarijnensector schakelt inmiddels over op het tweede gedeelte van het seizoen met de oogst van de latere rassen. Fruta de Autor heeft met Sando het ideale ras gevonden om de periode vanaf de tweede week van januari tot eind februari te bestrijken met premium clementines. Vervolgens gaat het merk tot het einde van het seizoen door met Tango-mandarijnen.

"Sando is een beschermd ras. Deze mutatie van de Fina clementine maakt zijn opwachting wanneer de markt eigenlijk een overtuigende clementine mist, want in januari en februari zijn er nauwelijks Clemenules meer, terwijl Hernandina’s niet veel smaak hebben en Clemenvilla’s vaak moeilijk te pellen zijn", zegt Manuel Baides, manager van Fruta de Autor.

"Sando doet het uitstekend met zijn intense en zoete smaak die doet denken aan de traditionele clementines. De opvallende kleur neigt naar rood en het fruit is gemakkelijk te pellen. Het is op dit moment niet een ras waar veel bedrijven mee werken, omdat de maten over het algemeen kleiner uitvallen. Toch zijn er markten die veel belang hechten aan smaak en dat is precies wat we nodig hebben. Premium fruit is immers meer dan alleen maar een perfect uitziend product in een mooie doos. Uiteindelijk kiest de consument toch voor fruit dat hij echt lekker vindt", aldus Manuel Baides.

De clementines en mandarijnen van dit bedrijf worden door heel Europa verkocht. "We zijn verrast door de grote vraag naar Sando in Frankrijk. Want daar verkiest men bijvoorbeeld altijd de Afourer mandarijn uit Marokko boven Tango, omdat de prijzen van die variëteit zeer concurrerend zijn, maar ook omdat beide landen historisch gezien een band hebben. Nu kunnen wij ons met dit hoogwaardige fruit met blad onderscheiden van de Marokkaanse concurrentie."

Het bedrijf, dat de laatste maanden weer nieuwe leden heeft mogen verwelkomen bij het verkoopteam, heeft de clementine-afzet zien groeien in vergelijking met vorig jaar. Maar bij de sinaasappel loopt het momenteel niet zo vlot. "We kunnen de vraag naar clementines niet bijhouden. Per land hebben we één klant aan wie we de exclusieve afzet van ons merk gunnen, behalve in grote markten zoals Rungis, daar hebben we twee distributeurs. En toch heeft onze afzet van clementines dit jaar met 30% kunnen groeien", legt Manuel Baides uit.

"De verkoop van sinaasappelen is daarentegen al met zo'n 20% gedaald ten opzichte van vorig seizoen. De afzet van Spaanse sinaasappelen begon immers laat vanwege de grote hoeveelheid overzees fruit dat zich nog op de markt bevond tot eind oktober/begin november. De prijzen daalden en zijn op dit moment nog altijd aan de lage kant. De sapindustrie heeft zelfs lange wachtlijsten van telers die hun product niet kwijt kunnen", voegt hij eraan toe.

Fruta de Autor probeert zijn markten te diversifiëren om de risico's te spreiden en de exclusiviteit van het merk in stand te houden. "Naast andere overzeese bestemmingen waar we al jaren product naartoe zenden, hebben we nu ook een interessant programma met een klant in de Verenigde Arabische Emiraten. Die markt heeft aan kracht gewonnen sinds de logistieke problemen in Azië de kop opstaken met het uitbreken van de pandemie. We wachten nu op het gat dat Egypte en Turkije over ongeveer 20 dagen zullen laten vallen, wanneer hun Navels op zijn en ze alleen maar Valencia’s hebben. Dan zullen wij onze Navels op de markt brengen."

Voor meer informatie:
Manuel Baides
Fruta de Autor
+34 615104344
comercial@frutadeautor.com  
www.frutadeautor.com 
www.grupoautor.es 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven