“De aardappelconsumptie in het buitenland neemt af, waardoor er minder bestellingen worden geplaatst. Ik schat dat er sprake is van een daling van 30%. Ik ben van mening dat elke aardappelteler, niet alleen de Italiaanse, maar ook de Europese, het aantal hectaren in 2022 moet verminderen”, zegt Matteo Zanarini van Zanarini van het Italiaanse Agromarketing.
“De retailhandel kan deze daling van de consumptie als gevolg van de veranderde omstandigheden door de pandemie niet opvangen. Maar de telers zullen ook het hoofd moeten bieden aan een kostenstijging in 2022, die in het beste geval 20% zal bedragen. De eerste manier is het areaal te verkleinen om de productie enigszins te verlagen. Als elke Europese teler 5% van zijn areaal zou inkrimpen, lijkt me dat een redelijke optie.”
Matteo Zanarini
“Ten tweede moet er een volwassen, constructieve en echte dialoog met de vertegenwoordigers van de afzetkanalen worden gevoerd. Wij moeten nadenken over de verdeling van de kosten, die moet worden opgevangen en die absoluut niet alleen op de schouders van de telers terecht mogen komen.”
Het slechtst denkbare scenario, dat uitkomt indien niet tijdig wordt ingegrepen, is dat er een overschot zal ontstaan met een instorting van de prijzen en dat sommige telers zich zullen gaan toeleggen op andere teelten die momenteel rendabeler zijn.
“Ik denk dan ook dat deze twee aspecten van essentieel belang zijn: het verkleinen van het areaal op Europees niveau en het voeren van een realistische en volwassen dialoog met de distributiesector.”
Voor meer informatie:
Matteo Zanarini
Zanarini srl
Via G. Caboto 16, 40017
San G. in Persiceto (BO) Italië
+39 051 826164
self@zanarini.com
www.zanarini.com