Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

In navolging van de markttrends

Italiaanse Gruppo Libretti schakelt 20 hectare om naar biologische teelt

"Het vermogen om traditie te combineren met innovatie zonder de productiekwaliteit uit het oog te verliezen, is de sleutel tot het succes van een modern bedrijf. Het volgen van de trends van een steeds veeleisendere markt staat daarbij cruciaal", zegt Giuseppe Libretti, CEO van de gelijknamige groep die sinds 1950 een belangrijke speler is op de internationale AGF-markt.

Giuseppe Libretti

Het bedrijf heeft onlangs de omschakeling van 20 hectare naar biologische teelt van onder meer verschillende tomatensoorten, paprika's, aubergines, courgettes en komkommers afgerond. Met de omschakeling wil het bedrijf tegemoet komen aan de toenemende marktvraag naar bioproducten.

"Een biologisch product wordt verkregen door gewasbeschermings-middelen te bannen zodat er bij de geoogste groenten of fruit geen spoor is van chemische residuen die mogelijk schadelijk zijn voor het lichaam. We passen enkel geïntegreerde gewasbeschermings-strategieën toe. Ook voor bemesting geven we de voorkeur aan wat van de natuur komt. Dat betekent meer respect voor het milieu door een duurzaam model na te streven dat gebruikmaakt van hernieuwbare bronnen en het ecosysteem niet ontregelt. Tezelfdertijd zijn de producten van hoge kwaliteit", vertelt Giuseppe Libretti.

"De biologische toeleveringsketen wordt streng gecontroleerd. Onze gewassen worden periodiek onderworpen aan inspectiebezoeken door de bevoegde instanties. De inspecties verifiëren de traceerbaarheid van grondstof tot eindproduct, autorisaties, verwerkings- en opslagomstandigheden en de afwezigheid van gewasbeschermingsmiddelen of andere volgens de certificaties verboden elementen. We willen de consument maximale transparantie bieden over de producten met biologisch label. Ons uiteindelijke doel is een bijdrage te leveren aan een betere toekomst voor de volgende generaties", vervolgt de ondernemer.

"We hebben dit seizoen helaas te maken gehad met de verspreiding van het ToBRFV-virus. Het gevolg was een daling van de opbrengsten. We kampen nog altijd met het probleem en dus moeten we ook een zorgvuldige productselectie aan de dag leggen. De prijzen zijn tot nu toe vrij hoog en we hebben niet al te veel te lijden gehad van buitenlandse concurrentie, ook al zijn onder meer België en Oostenrijk sterk aanwezig op de markt. Bio blijft in opmars in heel Europa, maar Italië blijft met 80% van de afzet vooralsnog onze belangrijkste markt. In het buitenland zijn we aanwezig in Zwitserland, Oostenrijk en Polen, maar ook in enkele andere landen waar veel vraag is naar producten van hoge kwaliteit."

"Nieuw is dat we de laatste maanden bezig zijn met de introductie van een lijn van nikkelvrije producten om te voldoen aan de behoeften van consumenten die allergisch zijn voor dit zware metaal, dat van nature in de natuur aanwezig is en dat tot voor kort deze groep consumenten verhinderde groenten te consumeren. We vinden het belangrijk deze consumenten niet in de kou te laten staan en we doen al het mogelijke om hen een handje te helpen."

"We kunnen inspelen op de meest uiteenlopende behoeften van de grote supermarktketens met verpakkingsoplossingen die voldoen aan geavanceerde normen en de Europese regelgeving. De meest populaire formaten zijn verpakkingen van 250, 300 en 500 g en losse groenten in kratten van 30x40 cm."

Voor meer informatie:
Giuseppe Libretti
Gruppo Libretti
Tel: +39 (0)932 861 635
giuseppe.libretti@librettisrl.com
www.librettisrl.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven