Tesco breidt 'Whoosh'-bezorgservice uit naar 600 winkels
Tesco heeft aangekondigd dat zijn 1-uurs bezorgdienst Whoosh tegen het einde van 2023 zal worden uitgerold naar ten minste 600 winkels, waarmee de aanwezigheid van de retailer in de quick commerce wordt uitgebreid. Tijdens een conference call om de derde kwartaal- en kerstresultaten bekend te maken, onthulde Tesco's Ken Murphy dat Whoosh momenteel beschikbaar is in 115 Tesco-winkels en dat het tegen het einde van het boekjaar in "ongeveer 200 winkels" te vinden zal zijn, voor een versnelde uitbreiding volgend jaar.
Bron: esmmagazine.com
Portugal: Jerónimo Martins overschrijdt omzetmijlpaal van € 20 mld
De Portugese retailgroep Jerónimo Martins heeft in het boekjaar 2021 de omzetmijlpaal van € 20 mld overschreden. Alle merken van de groep hebben bijgedragen tot deze positieve prestatie. Volgens voorlopige gegevens die werden ingediend bij de Securities and Exchange Commission (CMVM), steeg de omzet met 8,3% j-o-j (+10,7% bij constante wisselkoersen, +8% like-for-like) tot € 20,9 mld.
Bron: esmmagazine.com
Nederlanders geven € 40 mln uit aan flash delivery
Startende flitsbezorgers hebben hun omzet in Nederland zien groeien. Onderzoek schat dat Nederlandse consumenten eind 2021 zo'n € 40 mln per maand uitgaven aan flitsbezorgingen. De verwachting is dat deze groei dit hele jaar doorzet, wat betekent dat in 2022 een totale omzet van € 1 mld kan worden behaald. Onderzoek in november 2021 van Kantar concludeert dat ongeveer 700.000 Nederlandse consumenten gebruik maken van flitsbezorgdiensten. Dat is een sterke groei, want in de 1e helft van 2021 werd dat aantal geschat op 200.000.
Bron: ecommercenews.eu
Rusland: Magnit telt omzet nieuwjaar op
Magnit PJSC (de Vennootschap), een van de grootste Russische retailers, heeft zijn verkoopcijfers voor de periode voorafgaand aan het nieuwe jaar op een rijtje gezet. Van 17 december tot 31 december 2021 stegen de totale inkomsten van de vennootschap met 30,2% (+13,2% zonder Dixy) jaar-op-jaar, waarbij de LFL-omzet met 7,4% steeg, voornamelijk dankzij de groei van het LFL-gemiddelde. In totaal hebben klanten tijdens de laatste 2 weken van 2021 meer dan 213 mln aankopen bij Magnit gedaan.
Bron: magnit.com
DMA-gesprekken moeten resulteren in duidelijke regels voor alle spelers
EuroCommerce heeft in de aanloop naar de besprekingen tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie nogmaals zijn steun uitgesproken voor een Digital Markets Act (DMA) voor de retail- en de groothandelssector in Europa. EuroCommerce-directeur-generaal Christel Delberghe zei hierover: "Wij vragen de medewetgevers ervoor te zorgen dat de uiteindelijk goedgekeurde regels werkbaar en duidelijk zijn voor alle spelers en geen onnodige lasten of kosten met zich meebrengen. Wij vragen met name dat de DMA ten volle rekening houdt met de verschillen tussen de diverse diensten die door platforms worden aangeboden en fragmentatie van de interne markt vermijdt".
Bron: esmmagazine.com
Lidl ziet sterkste groei in Frankrijk in aanloop naar Kerst
Lidl heeft het in de aanloop naar Kerstmis beter gedaan dan de rest van de Franse levensmiddelenmarkt, terwijl rivaal Aldi ook een sterke prestatie neerzette, zo blijkt uit de laatste gegevens van Kantar. Volgens de gegevens van Kantar voor de P13-periode (29 november tot 26 december) boekte Lidl een groei van 0,6 procentpunt, waardoor zijn marktaandeel steeg tot 6,9%.
Bron: esmmagazine.com