Logistieke problemen en hoge kosten drukken Midden-Amerikaanse meloensector

Logistieke problemen en kosten blijven gevolgen hebben voor meloentelers en -verladers. In november schreven meloentelers en verladers in Guatemala en Honduras een open brief over de gestegen kosten in de toeleveringsketen om de sector te informeren over de uitdagingen waarmee telers en verladers werden geconfronteerd.

"En tot nu toe is het allemaal waar gebleken," zegt Tom Ferguson, van Classic Fruit Company in Deerfield Beach, VS. "Het belangrijkste probleem is nu het vervoer. De tarieven die mensen moeten betalen, hebben een drastische invloed op de eindgebruiker en de normale manier van zakendoen. Van de kant van de verlader hebben we te maken met verhogingen over de weg, tariefverhogingen voor zeecontainers en als importeur zijn er hogere kosten, niet alleen voor zeevracht maar voor alles wat er onder de zon gebeurt."

Voorraden blijven overvloedig
Ondertussen zijn de leveringen van Cantaloupe uit Guatemala de afgelopen vier weken goed geweest. "De vraag is tijdens de vakantie gedaald en de markten bevinden zich nu in lagere niveaus met dubbele cijfers," zegt Ferguson. "We verwachten dat het aanbod in ieder geval de komende vier weken goed zal blijven."

Honingmeloenen hebben tot nu toe echter een krap seizoen gekend. "De opbrengsten zijn lager dit jaar en op dit moment dekken we alleen de contracthandel," zegt Ferguson. "Er is niet veel beschikbaarheid in onze omgeving en de markten zijn tot nu toe erg krap geweest met prijzen tussen de € 13 en € 14. We hopen dat we, nu we nieuwe teeltgebieden betreden, weer op een normaal tempo kunnen komen."

"In de eerste zeven weken uit Guatemala zitten alle telers in dezelfde Zacapa-vallei. Maar vanwege problemen met de witte vlieg in het verleden stoppen we daar in de laatste week van december met oogsten en verhuist iedereen naar secundaire regio's. Voor sommigen is dat in Guatemala en Honduras, maar voor anderen is dat Costa Rica. Daarna zijn we terug in de Zacapa-vallei voor de lenteoogst."

Veranderende vraag
Tegelijkertijd is ook de vraag aan het verschuiven. Ferguson zegt dat hij erg blij is met de contracten die hij voor dit seizoen heeft afgesloten. "Maar de dagelijkse handel is vanuit het oogpunt van de retail minder geworden vanwege de hogere kosten. De retailprijzen zijn hoog sinds de overeenkomst met Arizona, met sterke FOB's en recordvrachttarieven, wat het gebruik afremt. Veel retailers zien echter in dat de meloensector een sterk potentieel heeft," zegt hij.

Ferguson denkt dat de prijzen voor honingmeloenen stabiel zullen blijven binnen de € 10-12, wat een sterke prijs is voor honingmeloen, maar de prijzen voor Cantaloupe kunnen veranderen. "Retailers reageren en gaan over op grotere verkoopacties. Er is momenteel een tekort aan druiven en zachtfruit en retailers kijken naar alternatieve opties. Aangezien Cantaloupes er in overvloed zijn, zouden ze de komende weken een aantrekkelijk product voor de retailers moeten zijn," zegt hij.

Hij voegt er ook aan toe dat voor Classic Fruit, dat net zijn website opnieuw heeft geïntroduceerd, dit jaar een van de beste jaren is vanuit een kwaliteitsperspectief van het fruit, dankzij de hoge Brixwaarden. "En wat de groottesortering betreft, terwijl het fruit normaal gesproken neigt naar de jumbo's van 9 en groter, zijn het nu meer gewone 9's, 12's en zelfs 15's. We denken wel dat de optimale groottesortering zal terugkeren naarmate de nieuwe regio's hun aanbod in de komende weken opvoeren."

Voor meer informatie:
Tom Ferguson
Classic Fruit Company
+1 (954) 426-0775
tferguson@classicfruit.com  
www.classicfruit.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven