Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jimmy Gustavsson - på Ewerman AB

Zweedse vraag naar verse kruiden verandert

In Zweden is de vraag naar verse kruiden van oudsher sterk seizoensgebonden. In de zomermaanden en rondom de feestdagen is de vraag naar krulpeterselie, dille en bieslook doorgaans sterk. Chef-koks maken daarnaast ook veel gebruik van kruiden voor het garneren van hun gerechten. 

"Nu moderne en internationale culinaire trends steeds meer terrein winnen, neemt ook in Zweden de vraag naar bepaalde kruiden toe," legt Jimmy Gustavsson uit, sales accountmanager bij på Ewerman AB, onderdeel van Greenfood.

“Restaurants kopen hun kruiden doorgaans bij groothandelsmarkten en horeca-groothandelaren in. Aangezien chef-koks kruiden vaak ter garnering gebruiken, is er veel vraag naar in kassen geteelde kruiden zonder uiterlijke gebreken."



De traditionele in kassen geteelde kruiden in pot zijn nog steeds de meest voorkomende vorm waarin kruiden worden verkocht, met uitzondering van dille, peterselie en bieslook. 

"We merken ook dat de vraag naar kruiden zoals munt en koriander toeneemt onder klanten met een ethische achtergrond. Betaalbare verpakte gesneden kruiden zijn echter nog niet ruim verkrijgbaar bij de gewone retailers. Ik denk dat de marges die Zweedse retailers hanteren voor AGF vaak te hoog zijn, waardoor mensen deze vanwege het prijsverschil toch eerder op markten inkopen. Daarnaast vallen deze producten ook vaak buiten het koopgedrag van de doorsnee Zweedse consument."

Evenals in andere landen hebben kookprogramma's bijgedragen aan een sterkere vraag naar verse kruiden. Zweedse consumenten zijn hierdoor ook vertrouwder geworden met de verschillende kruiden. Daarnaast koken Zweedse consumenten steeds minder traditioneel en proberen zij vaker internationale gerechten uit. De vraag naar koriander, basilicum en andere kruiden is de afgelopen tijd dan ook flink toegenomen.

In Zweden worden kruiden veelal geïmporteerd, maar gedurende de zomerperiode worden peterselie, dille en bieslook ook lokaal geteeld. 

Voor meer informatie: 
Jimmy Gustavsson
på Ewerman AB
jimmy.gustavsson@ewerman.se 

Publicatiedatum: