Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henk Vlaeminck van Van Dijk Foods:

"Seedless druiven worden elk jaar populairder"

Tholen - Op het moment zijn vooral de druiven uit Peru echte hardlopers bij Van Dijk Foods. "Er is sprake van een mooi aanbod aan goede kwaliteit Peruaanse druiven", vertelt Henk Vlaeminck van Van Dijk Foods. "Ondanks de hogere prijzen, mede door de kosten van het containertransport, verkoopt deze uitermate goed. De dikkere, grovere druiven uit Peru winnen het hier toch van de variëteiten die Zuid-Afrika levert."

Zeker de witte seedless druiven vliegen bij het bedrijf over de toonbank. "Het volume wat we binnenkrijgen is ook goed. Misschien is er sprake van een licht tekort, waardoor de prijs iets omhoog is gegaan. De verhoudingen op de markt zijn echter dik in orde. Het verkoopt heel leuk en de komende weken verwacht ik dat het aanbod ook weer de betere kant op zal gaan."

De handelaar ziet een verschuiving van populariteit van seeded naar seedless druiven. "Seedless druiven worden elk jaar populairder, terwijl de vraag naar de verschillende variëteiten seeded druiven alsmaar achteruit gaat. Voorheen zag je dat de prioriteit bij de teelt van seedless druiven voornamelijk lag bij het feit dat er geen pitten in de druiven mochten zitten. Tegenwoordig wordt er met de nieuw ontwikkelde variëteiten echter steeds meer naar smaak geteeld. Zeker de ARRA-variëteiten zijn van een hoogwaardig niveau. Deze zijn mooi van vorm en heel lekker. Hierdoor beginnen de seedless druiven terrein te winnen ten opzichte van haar seeded tegenhanger."

Gebruiksgemak heeft hier volgens Henk ook een belangrijk aandeel in. "De jonge generatie groeit tegenwoordig op met druiven zonder pit. Aangezien ouders toch wat banger zijn dat de pitten in de keel van hun kinderen terecht komen, wordt dit ze met de paplepel ingegoten. Zij gaan dan later zelf ook weer op zoek naar de seedless druiven, zodat het van generatie op generatie steeds meer die kant op schuift."

Naast het fruit importeert het bedrijf ook veel groenten en kruiden vanuit Spanje. "Hier hoeven we ook zeker niet over te klagen. Natuurlijk maken de beperkingen vanwege de coronamaatregelen het er niet makkelijker op. We bekijken het echter van week op week, maar globaal gezien, zijn we tevreden. Tussen Kerst en Nieuwjaar is de verkoop hiervan goed verlopen en die trend blijft zich eigenlijk wel doorzetten. Vanwege de problemen met transport en het slechte weer in Spanje zijn de groenten wel wat duurder, maar alles blijft zijn gangetje gaan en we kijken uit naar april als we al vroeg het mooie steenfruit vanuit Spanje weer in ons assortiment aan kunnen bieden", besluit Henk tevreden.

Voor meer informatie:
Henk Vlaeminck
Van Dijk Foods
Kempenarestraat 50
2860 Sint-Katelijne-Waver, België
+32 15 55 65 61
henk@vdfb.be   
www.vandijkfoods.be